De voorzitter opent de zitting op 19/10/2022 om 20:06.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/ltE-Yd6WOkE
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 14 september 2022 goed.
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen
Gemeenteraadsbesluit van Lievegem van 18 december 2019 over de vaststelling van een retributiereglement op toeristische producten
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 over retributiereglement op toeristische producten aanpassing: principiële goedkeuring
Het college van burgemeester en schepenen van Lievegem besliste in zitting van 4 november 2019 geen relatiegeschenken meer te verkopen, maar wel diverse toeristische producten, zoals wandel- en fietsroutekaarten, boeken, postkaarten, … Door de verkoop van toeristische producten wenst de gemeente Lievegem een service te leveren aan bezoekers, toeristen en bewoners.
Het retributiereglement op toeristische producten werd vastgesteld op de gemeenteraad van Lievegem van 18 december 2019.
Waarom aanpassing reglement
De gemeente Lievegem beschikt over verschillende toeristische producten die via verschillende diensten aangeboden worden.
In de maand maart 2022 werden deze producten verzameld bij team omgeving - toerisme om een beter overzicht te hebben van alle toeristische producten, zowel de gratis als betalende producten.
De gratis aangeboden toeristische producten werden opnieuw verdeeld onder team onthaal en het Rap op Stap kantoor en zijn ook digitaal beschikbaar op de website van gemeente Lievegem en via team omgeving – toerisme.
Voor de betalende toeristische producten beschikt gemeente Lievegem over verschillende producten die ondertussen verouderd zijn en bijgevolg niet meer verkocht mogen worden.
Als de betalende toeristische producten verouderd zijn kunnen deze binnen de 4 maanden na melding van Toerisme Oost-Vlaanderen op kosten van de gemeente geretourneerd worden en vervangen door hetzelfde aantal nieuwe producten. Het aantal geretourneerde producten bedraagt maximum 50% van de laatst uitgevoerde order van dit product en mogen enkel de laatste versies betreffen.
We beschikken op dit moment over 161 betalende toeristische producten die verouderd zijn en 94 producten die niet meer geretourneerd of omgeruild kunnen worden.
De gemeente Lievegem streeft geen commerciële doeleinden na. Daardoor worden de betalende toeristische producten verkocht aan aankoopprijs.
Sinds de fusie in 2019 werden ± 7 toeristische producten verkocht.
Het verkopen en het verzenden van betalende toeristische producten brengt kosten met zich mee zoals administratieve verwerking, verzendkosten, aanmaak- en aankoopkosten, …
Op basis van deze vaststelling stelt het college voor om geen nieuwe betalende toeristische producten aan te kopen en enkel volgende toeristische producten aan te bieden via team onthaal tot einde voorraad:
- Fietsnetwerk Meetjesland: € 6,00
- Wandelnetwerk Meetjeslandse kreken: € 6,00
- Wandelnetwerk Meetjeslandse bossen: € 6,00
+ volgende toeristische producten aan te bieden via team onthaal Waarschoot tot einde voorraad:
- De priorij van Waarschoot: € 6,20
- Postkaarten Waarschoot: € 6,00
- Geschiedenis van Waarschoot deel 1&2: € 50,00
- Fietsen en wandelen langs eeuwenoude kapelletjes in Waarschoot: € 2,00
Ook stelt het college voor om het verzenden van betalende toeristische producten niet meer aan te bieden, het afprinten van gratis toeristische producten blijft wel behouden onder volgende voorwaarden: voor het afprinten van gratis toeristische brochures zal geen kostprijs aangerekend worden, het maximaal aantal prints ligt vast op 3 gratis toeristische producten en betalende toeristische producten kunnen niet geprint worden.
De inkomsten worden geregistreerd onder jaarbudgetrekening XXXX/GBB-OMG/0520-00/7000008/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het retributiereglement op toeristische producten met ingang van 1 november 2022 vast.
Het voorafgaande reglement van Lievegem van 18 december 2019 houdende retributiereglement op toeristische producten wordt met ingang van 1 november 2022 opgeheven.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41 - 2°
Subsidiereglement sport vastgesteld in de gemeenteraad van 3 juni 2020 en wijziging vastgesteld in de gemeenteraad van 30 juni 2021.
Collegebeslissing van 4 oktober 2022 over de wijziging van het subsidiereglement
Het verdelen van de toelages voor de sportverenigingen moet vastgelegd worden in een subsidiereglement sport.
In de werkgroep evaluatie subsidies sport van 19 april 2022 en vervolgens in het sport- en beweegplatform van 5 september 2022, werd het volgende beslist om te wijzigen:
Een subsidiereglement is een beleidsinstrument welke een lokaal bestuur kan toepassen om een vereniging financieel te ondersteunen, het is een keuze.
Een belangrijke doelstelling welke het sport & beweegplatform voor ogen heeft is om het lokaal bestuur te adviseren om zoveel mogelijk Lievegemnaars aan het sporten te krijgen in een gezonde, veilige omgeving waarbij voldoende en aangepaste sportinfrastructuur en open ruimte ter beschikking is.
Na de fusie werd in 2019 een werkgroep omtrent opmaak van een nieuw subsidiereglement opgericht waarbij alle sportclubs de kans hebben gekregen om hierin te participeren.
Een perfect reglement bestaat niet dus wordt dit reglement jaarlijks geëvalueerd door dergelijke werkgroep.
Vanuit het sport & beweegplatform worden drie wijzigingen voorgesteld.
1) -10% basissubsidies voor clubs met eigen cafetaria afschaffen
reden: Deze clubs hebben ook moeite om boven water te blijven
- stijging kosten nutsvoorzieningen aangezien deze clubs instaan voor hun eigen energiekosten
- andere clubs krijgen in sommige gevallen ook nog extra via subsidiereglement subsidies bij grootschalige sportevenementen Waarschoot of percent voor drankverbruik in Den Boer via het pre-paid-kaartsysteem
- voor olympische clubs kan dit een verschil opleveren van 400 euro wat niet de wereld is, maar alle beetjes kunnen wel helpen.
2) duurzaam criterium als criterium bij categorie brons toevoegen
'De club kan minstens 1 duurzame actie voorleggen'
In tijden waarbij energie besparen een ontzettend belangrijk thema is geworden, vinden we dat de clubs hier ook een voorbeeld mogen in zijn en dat het sensibiliseren van hun leden hieromtrent zeker haalbare kaart moet zijn.
3) sportgerelateerde evenementen: verduidelijken van de beschrijving: promotie van de ‘eigen’ sport en reguliere werking vervangen door ‘normale’ werking
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het aangepast subsidiereglement sport vast.
Artikel 2
Dit reglement gaat in vanaf 1 november 2022 en heft het reglement van 30 juni 2021 op.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, perceel 1 buitenschil” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, perceel 1 buitenschil.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 440.960,07 excl. btw of € 533.561,69 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, perceel 2 binnenwerken” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950
Lievegems zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, perceel 2 binnenwerken.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 368.930,30 excl. btw of € 446.405,67 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, perceel 3 tribune” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, perceel 3 tribune.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 114.312,3 excl. btw of € 138.317,88 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, perceel 4 technieken” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, perceel 4 technieken.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 168.717,65 excl. btw of € 204.148,36 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, aanbesteding 5a theatertechnieken” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, aanbesteding 5a theatertechnieken.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 136.229,54 excl. btw of € 164.837,74 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Chris De Wispelaere, schepen patrimonium
Jeroen Van Acker, schepen cultuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10 ° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad omtrent vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lievegem van 27 oktober 2020 over het aanstellen van een architect bis voor de renovatie van De Kring.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de opdracht niet langer kan worden beschouwd als een nominatieve investering gezien het totaalbedrag voor dit project, zoals opgenomen in het overzicht nominatieve investeringen, wordt overschreden.
In het kader van de opdracht "Renovatie van De Kring, aanbesteding 5b theatertoebehoren” werd door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem zowel een bestek als een veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De financiële ramingen voor de aanbestedingen bedragen :
Totaal aanbestedingen: € 1.255.599,87 excl. btw of € 1.519.275,84 incl. 21% btw.
Ereloon bedraagt 7,85%: € 98.564,59 excl. btw of € 119.263,15 incl. 21% btw.
Algemeen totaal werken en erelonen: € 1.354.164,45 excl. btw of € 1.638.538,99 incl. 21% btw.
Voor dit investeringsproject is nog een krediet van € 1.111.922,13 beschikbaar onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-418/0705-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-418 = afwerken project De Kring Waarschoot).
Op het krediet zoals voorzien onder ACT-418 werd dit jaar reeds een factuur aangerekend t.b.v. 2.178 euro voor opmaak plan ventilatie zaal en foyer (Studiebureau Schoonackers bvba).
Er is bijgevolg nog een tekort van € 528.794,86.
Om dit project te kunnen uitvoeren, zal het krediet bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing moeten worden verhoogd.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie van De Kring, aanbesteding 5b theatertoebehoren.”, opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem en het veiligheids- en gezondheidsplan opgesteld door AWP Architecture & Engineering bv, Kerkstraat 1 te 9950 Lievegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 26.450,00 excl. btw of € 32.004,50 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Chris De Wispelaere, schepen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 42, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 over de Meerjarenplanaanpassing 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid Actie 494 - Lostraat (tussen grens Merendree en Lovaart) - affrezen beton en heraanleg met asfalt
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2022 over Lostraat - heraanleg fietspad - lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2022 over de principiële goedkeuring van de verrekening omwille van meerwerken na wijziging opdracht
In het kader van de opdracht “ Lostraat (deel tussen grens Merendree en Lostraat 120): affrezen beton en heraanleg met asfalt” werd een bestek met nr. 2022/Lostraat opgesteld door Team wegen, groen en mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op 64.613,28 euro excl. btw of 78.182,07 euro incl. 21% btw.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 10 mei 2022 deze opdracht te gunnen aan De Meulemeester BV (DM-Roadbuilding), Reukenstraat 20 te 9500 Geraardsbergen tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 54.490,13 euro excl. btw of 65.933,06 euro incl. 21% btw.
Bij de voorbereiding van de werken werd gevraagd om ook het fietspad in de Lostraat aan de kant van Lovaart aan te pakken. Dit deel van het fietspad was niet voorzien in het oorspronkelijke dossier. Dit bijkomend deel heeft een totale lengte van ongeveer 450 meter wat overeenstemt met een oppervlakte van 900m² fietspad dat extra moet worden afgefreesd en met nieuwe asfalt moet worden aangelegd. Omwille van de grote niveauverschillen tussen het fietspad en de naastliggende kasseigreppel moet ook de kasseigreppel (lengte 222 meter / breedte: 60cm) worden aangepakt.
Door de aard van de werken was het aangewezen om beide deelopdrachten in één geheel uit te voeren.
Door de aannemer werd voor deze werken een verrekening opgemaakt.
Deze verrekening werd op 13 september 2022 principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Omdat de meeruitgave door wijziging aan de opdracht, conform het door de raad vastgesteld begrip dagelijks bestuur, meer is dan 25.000 euro en ook meer dan 10 % hoger dan het gunningsbedrag, is de goedkeuring van de gemeenteraad vereist.
De verrekening bedraagt 33.016,90 euro excl. BTW (of 39.950,45 euro incl. BTW) waardoor de totale uitgave 87.507,03 euro excl. btw of 105.883,51 euro incl. 21% btw bedraagt.
Dit bedrag is deels voorzien in het investeringsbudget van 2022, op jaarbudgetrekening 2022/ACT-494/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 93.000 euro. Het tekort aan budget kan via interne kredietaanpassing worden toegevoegd van uit het budget 'Drie trajectcontroles (Durmstraat-Jagerpad-Zoutweg)' (artikel 2022/ACT-374/0490-00/2300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN met beschikbaar budget van 81.887,60 euro).
Enig artikel
De gemeenteraad verleent de goedkeuring aan de verrekening voor de herstelwerken aan een bijkomend stuk fietspad. De kostprijs bedraagt 33.016,90 euro excl. BTW (of 39.950,45 euro incl. BTW)
Freddy Haegeman, schepen openbare werken Waarschoot en Beke
Chris De Wispelaere, schepen mobiliteit
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 10° waarbij wordt bepaald dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die niet is opgenomen in de lijst van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 (openbare procedure).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' waarbij het college bevoegd is voor alle investeringskredieten die nominatief zijn opgenomen in de beleidsplanning.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 over de Meerjarenplan 2020 - 2025 deel gemeente Lievegem: vaststelling waarbij de nominatieve investeringen werden goedgekeurd, inzonderheid ACT-483: Weststraat/Stuiver - Heraanleg fietspad + vernieuwen toplaag asfalt
Het besluit van het college van 17 mei 2022 waarbij het ontwerp voor deze werken werd goedgekeurd.
Reglement met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen gelegen op het lokaal functioneel fietsroutenetwerk, goedgekeurd door de provincieraad van Oost-Vlaanderen op 29 april 2020
Op 25 april 2022 werd tijdens een infovergadering in het gemeentehuis van Waarschoot het ontwerp toegelicht aan de bewoners.
Voor dit project werd een ontwerp met bestek en raming opgesteld door het studiebureau. Uit de raming blijkt dat de totale kostprijs van dit project wordt geraamd op € 526.047,70 excl. BTW: (of € 625.190,74 incl. BTW):
• Gemeente (zonder subsidie): € 158.091,85 excl. BTW (€ 191.291,14 incl. BTW)
• Gemeente (100% subsidie): € 314.017,85 excl. BTW (€ 379.961,60 incl. BTW)
• Gemeente (riolering): € 53.938 excl. BTW
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen via een openbare procedure.
Dit dossier moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad omdat het niet past binnen het decreet lokaal bestuur artikel 56 §3 6° (vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor de opdrachten die de gemeenteraad nominatief aan het college heeft toevertrouwd). Het budget van 400.000 euro zoals voorzien in de lijst voor het project ‘ACT-483: Weststraat/Stuiver - Heraanleg fietspad + vernieuwen toplaag asfalt’ wordt immers overschreden. Dus voor deze overheidsopdracht is artikel 41 10° van toepassing waarbij het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort (tenzij de opdracht past binnen begrip dagelijks bestuur of nominatief aan het college heeft toevertrouwd, wat hier dus niet het geval is).
Het aanbestedingsdossier voor de wegeniswerken in de Weststraat is klaar voor goedkeuring. Dit dossier werd opgemaakt door studiebureau Goegebeur, Kestelstraat 2, 9880 Aalter.
De uitvoeringstermijn voor de werken is vastgelegd op 60 werkdagen. De werken worden uitgevoerd in 2 fasen.
De fietsvoorzieningen zijn gelegen op het provinciaal Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waardoor het project in aanmerking komt voor 100 % van de subsidieerbare kosten en werken. Het in de meetstaat voorziene gemeentelijk aandeel omvat de kosten waarvoor provinciale fietspadsubsidies kunnen worden aangevraagd. De aanvraag tot subsidiëring heeft als basis een college- of gemeenteraadsbesluit waarbij de subsidieaanvraag uitsluitend digitaal wordt ingediend bij de Provincie Oost-Vlaanderen.
Bij besluit van de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen werd, op basis van de raming horende bij het voorontwerp, de subsidie voorlopig bepaald op € 322.369,72 incl. BTW. De definitieve bepaling van het bedrag zal gebeuren op basis van de offerte van de te gunnen aannemer.
Voor deze opdracht is momenteel een krediet van 400.000 euro beschikbaar in het financieel meerjarenplan onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-483/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (ACT-483: Weststraat/Stuiver - Heraanleg fietspad + vernieuwen toplaag asfalt) op basis waarvan zowel de kosten voor de studie, de uitvoering als de BTW zouden moeten worden gefinancierd. Voor dit project is ook al een investeringstoelage van 150.000 euro voorzien onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-483/0200-00/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, een bedrag dat inmiddels kan worden opgetrokken tot 322.369,27 euro op basis van een subsidiebelofte van de provincie Oost-Vlaanderen voor de aanleg van het fietspad.
Het gemeentelijk aandeel in de kostenraming bedraagt op heden € 625.190,74 incl. BTW en excl. ontwerpkosten. Om uitvoering te kunnen geven aan dit project, zal het momenteel voorziene uitgavenkrediet onder actie 483 bijgevolg moeten worden verhoogd in een eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp 'Weststraat - heraanleg fietspad (onpare kant) en vernieuwen toplaag rijweg' met bestek en raming, opgesteld door Studiebureel Goegebeur, Kestelstraat 2, 9880 Aalter, goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 526.047,70 excl. BTW: (of € 625.190,74 incl. BTW):
• Gemeente (zonder subsidie): € 158.091,85 excl. BTW (€ 191.291,14 incl. BTW)
• Gemeente (100% subsidie): € 314.017,85 excl. BTW (€ 379.961,60 incl. BTW)
• Gemeente (riolering): € 53.938 excl. BTW
Artikel 2
De werken worden gegund via een openbare procedure.
Artikel 3
Het college wordt gemachtigd alle verdere beslissingen te nemen over de uitvoering van de gunningsprocedure.
Vincent Laroy, schepen
Chris De Wispelaere, schepen
Caroline Fredrick, schepen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Beslissing van de gemeenteraad van 1 juli 2020: Gemeente Lievegem - adaptatieplan: goedkeuring
Beslissing van de gemeenteraad van 20 oktober 2021: Lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuring
We geven hier graag een stand van zaken mee van de energiebesparende maatregelen.
De acties die zullen ondernomen worden door de gemeente worden ook gecommuniceerd naar de burgers (zie persartikel van 29 september 2022 als bijlage).
De uitvoering van de voorgestelde acties zal evolueren en dit zal te volgen zijn op de website van Lievegem. (https://www.lievegem.be/energie)
De grootste verbruiksposten (OV, zwembad en verwarming) worden eerst aangepakt. Daarnaast willen we ook het personeel (via personeelskrant) en de burgers sensibiliseren om duurzaam om te gaan met energie in het algemeen.
-OV
Het akkoord rond het voorstel van Fluvius voor de Openbare Verlichting werd doorgegeven aan Fluvius. Zij bekeken hoe zij dit concreet kunnen uitrollen voor Lievegem. Op korte termijn (week 3 oktober 2022) kregen we een planning door. De start van de omschakeling van de OV staat gepland voor de week van 10 oktober (week 41). Dit omschakelproces zal 1 à 2 weken in beslag nemen. Wanneer alle cabines omgeschakeld zijn, zal dit punt ook aangepast worden in het actieplan op onze website.
-Zwembad
Farys heeft de opdracht doorgegeven aan Equans (onderhoudsfirma) om de temperatuur van het zwembadwater en het douchewater te verlagen. Equans bekijkt ook de mogelijkheden voor het verlagen van de temperatuur in de bureaugebouwen.
-Fonteinen
De 3 fonteinen werden uitgezet.
-Verwarming gemeentelijke gebouwen
Afspraak met Vinci dat onderhoud van de grotere installaties zal starten op 4 oktober. Tijdens hun ronde zullen zij in de verschillende systemen de temperatuur ondertussen aanpassen.
De kleinere installaties worden bekeken door Team Patrimonium zelf. De mensen van Team Patrimonium zijn bezig met hun jaarlijkse ronde en stellen daar waar het technisch mogelijk is de temperatuur in op 19 graden.
Voorstel: de temperatuur in alle gemeentelijke gebouwen (inclusief polyvalente zalen en culturele centra) verlagen naar 19°C. De temperatuur van het gebouw dienstencentrum Kerkelare en in de kleedkamers van sporthallen en zwembad niet wijzigen wegens niet verantwoord tegenover de doelgroep (senioren) of activiteit (omkleden na douchen).
De financiële impact op het budget van de gemeente Lievegem is nog niet gekend. In totaliteit en op termijn gaat het om een besparing van energieverbruik.
Bij de uitwerking van de verschillende teams zal duidelijk worden hoe hoog de initiële kosten zijn.
Enig artikel
De gemeenteraad bespreekt de stand van zaken rond de energiebesparende maatregelen na een toelichting door schepen van milieu Vincent Laroy.
Kim Martens, burgemeester
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
Principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepen van 6 september 2022 over de deelname aan Bike for Life
Wat is het?
Tijdens Bike for Life kan je met je bedrijf, school, gemeente, stad of organisatie meefietsen ten voordele van ‘Een fiets voor iedereen’. Een gezin in Vlaanderen heeft gemiddeld 2,8 fietsen in huis. Toch kan naar schatting 15% van de bevolking zich geen fiets veroorloven. Dit belemmert mensen in hun bewegingsvrijheid, sociale contacten en kansen. Met ‘Een fiets voor iedereen’ helpt de Fietsersbond hen vooruit met een fiets. Alle info staat op https://www.fietsersbond.be/overtuig-je-werkgever-deelname-bikeforlife-2022.
Hoe werk het?
Van 3 t.e.m. 31 oktober sponsoren deelnemende werkgevers de gefietste woon-werkritten van hun werknemers. De werkgever kiest zelf welk sponsorbedrag er per rit gegeven wordt, en kunnen hier ook een platform voor instellen. De werknemers registreren hun ritten en kunnen zo ook zien zij al bij elkaar hebben gefietst. Elke rit voor woon-werkverkeer telt, dus als je heen en terug rijdt met de fiets naar het werk, dan zijn dat twee ritten. De gemeente Lievegem zal van het prikkloksysteem gebruik maken om het totaal aantal ritten in kaart te brengen.
Duurzame gemeente
Deze actie past binnen de duurzaamheidsdoelstellingen (SDGs) van de VN die de gemeente Lievegem via haar klimaataanpak probeert mee uit te voeren:
SDG 1 (goede doel), SDG 3 (sport en gezondheid), SDG 8 (waardig werk) en SDG 10 (ongelijkheid verminderen).
Budgettering
De inschrijving bedraagt 50 euro.
Voor de deelname begrenzen we onze bijdrage tot 2.000 euro.
Na een simulatie van een team van 11 mensen schatten we dat een gemiddelde medewerker 7,5 fietsprikken per maand registreert. De bijdrage voor één rit plaatsen we op 75 eurocent per rit om een kans te maken het maximumbedrag bij elkaar te fietsen (7,5 ritten x 350 koppen x 0,75 eurocent = 1968,75 euro).
Bekrachtiging door de gemeenteraad
De gemeenteraad bekrachtigt de subsidie in oktober omdat het dossier nog niet volledig afgerond was in september.
De inschrijving bedraagt 50 euro.
Voor de deelname begrenzen we onze bijdrage tot 2.000 euro.
Er zijn kredieten voorzien in het meerjarenplan 2022 op jaarbudgetrekening 2022/ACT-014/0350-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
De subsidie die de gemeente zal geven aan de Fietsersbond boeken we op de algemene rekening voor subsidies 6493000 zodat de jaarbudgetrekening dan wordt: 2022/ACT-014/0350-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 over de deelname en subsidie aan Bike for Life, meer bepaald het bedrag dat in oktober door elke medewerker bij elkaar wordt gefietst met een maximum van 2.000 euro.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°, 431 en 432
Statuten van SOLVA
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 over de aanduiding van vertegenwoordiger in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke lnterne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 over de verdeling van de werkzaamheden NOG TOE TE VOEGEN ALS BIJLAGE
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de dienstverlenende vereniging SOLVA.
De bevoegdheid personeel werd in het college van 20 september aan schepen Hilde De Graeve toegekend.
Schepen Chris De Wispelaere was voorheen bevoegd voor personeel en vertegenwoordiger in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke lnterne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk van de dienstverlenende vereniging SOLVA.
Schepen Hilde De Graeve wordt voorgesteld als nieuwe vertegenwoordiger in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke lnterne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk van de dienstverlenende vereniging SOLVA.
De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden, mits de vertegenwoordigers voor iedere vergadering gemandateerd worden.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming.
Na geheime stemming:
Hilde De Graeve: 24 stemmen
Jurgen Blomme: 1 stem
Blanco: 3 stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Hilde De Graeve, schepen van personeel, wonende te 9930 Lievegem, Bauwerwaan 55b, aan als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke lnterne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk van de dienstverlenende vereniging SOLVA.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Vincent Laroy, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2°
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk (vzw's)
Statuten van Regionaal Landschap Meetjesland
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 over de aanduiding van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de VZW Regionaal Landschap Meetjesland
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2019 over de aanduiding van een lid in de raad van bestuur van de VZW Regionaal Landschap Meetjesland
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 over het ontslag van Gerrit Van Brabandt als schepen en raadslid
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de VZW Regionaal landschap Meetjesland Leievallei
Ingevolge het ontslag van Gerrit Van Brabandt moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
De vertegenwoordigers kunnen voor de volledige legislatuur aangeduid worden.
De stemming over het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen, in de organen van ander rechtspersonen en feitelijke verenigingen moeten geschieden bij geheime stemming.
Gaat over tot geheime stemming.
Over de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering (geheime stemming):
De vijf bestuursleden voor de Raad van Bestuur voor Regionaal landschap Meetjesland worden in onderling overleg tussen de gemeenten aangeduid.
Bij het aanduiden van de 5 vertegenwoordigers wordt een ruimtelijke spreiding nagestreefd. Aangezien Lievegem een groot deel van het werkingsgebied beslaat, is het, conform de vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten in het werkingsgebied van Regionaal Landschap Meetjesland Leivallei, opportuun dat de gemeente Lievegem mee aan het stuur zit van de vereniging RLML en kan in vervanging van Gerrit Van Brabandt een bestuurslid aangeduid worden.
Gaat over tot geheime stemming.
Over de voordracht van een lid voor de raad van bestuur (geheime stemming):
De vraag vanuit team omgeving om Hannelore Scheire in de plaats van Rudy Van hove in de algemene vergadering op te nemen als toegetreden lid vanuit de administratie.
Na geheime stemming algemene vergadering:
Nik Braeckman: 25 stemmen
Matthias De Block: 1 stem
Blanco: 2 stemmen
Na geheime stemming lid van bestuur:
Christophe Huysman: 23 stemmen
Freddy Haegeman: 1 stem
Matthias De Block: 1 stem
Blanco: 3 stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad duidt raadslid Nik Braeckman, wonende te 9950 Lievegem, Stationsstraat 16, aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de VZW Regionaal landschap Meetjesland Leievallei.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt raadslid Christophe Huysman wonende te 9931 Lievegem, Oostwinkeldorp 34, voor als lid voor de raad van bestuur van de VZW Regionaal landschap Meetjesland Leievallei.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist Hannelore Scheire toe te voegen als toegetreden lid vanuit de administratie in de algemene vergadering van de VZW Regionaal landschap Meetjesland Leievallei.
Artikel 4
Deze aanduidingen zijn geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34-2° en 407
Statuten van Comeet, in het bijzonder artikel 6
Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 over het aanduiden van een stemgerechtigd lid raad van bestuur in Comeet
De gemeenteraad is bevoegd om de vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te duiden.
De gemeente Lievegem is lid van de Projectvereniging Comeet.
De gemeente werd op 29 oktober 2018 opgeroepen om de bestuurders aan te duiden.
Jeroen Van Acker, schepen, is bij gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 aangeduid als lid van de Raad van Bestuur van Comeet.
Wanneer een lid van de Raad van Bestuur niet kan aanwezig zijn op een vergadering, kan de gemeenteraad beslissen om een andere schepen of een gemeenteraadslid uit de meerderheid af te vaardigen die als plaatsvervanger is aangesteld voor het stemgerechtigde lid.
Bedoeling hiervan is dat de vergaderingen van de Raad van Bestuur zoveel mogelijk rechtsgeldig kunnen doorgaan met een voldoende aantal stemgerechtigde leden.
Martine Gyssels, schepen wordt voorgesteld als vervangend stemgerechtigd lid van de Raad van Bestuur in de plaats van Hilde De Graeve
Gaat over tot geheime stemming.
Na geheime stemming:
Martine Gyssels: 22 stemmen
Nik Braeckman: 1 stem
Matthias De Block: 1 stem
Ivan Goethals: 1 stem
Blanco: 3 stemmen
Artikel 1
Conform de statuten van Comeet duidt de gemeenteraad Martine Gyssels, wonende te Kloosterstraat 21, 9930 Lievegem, aan als vervangend stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur van de Projectvereniging Comeet.
Artikel 2
Deze aanduiding is geldig voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Chris De Wispelaere, schepen
Freddy Haegeman, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2022 over de aanvraag voorbehouden parkeerplaats voor dienstwagen van de politie in deelgemeente 9950 Lievegem ter hoogte van Brandweerplein, 9950 Lievegem
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
De vraag van Debbie Van den Bulcke, eerste wijkinspecteur, 9950 Lievegem om een voorbehouden parkeerplaats te voorzien voor de dienstwagen van de politie van deelgemeente Waarschoot ter hoogte van Brandweerplein, 9950 Lievegem (achter de brandweerkazerne). Aangezien de dienstwagen van de politie een parkeerplaats inneemt in de blauwe zone vraagt men een voorbehouden parkeerplaats aan te duiden en dat op een praktische plaats zodat men direct kan vertrekken bij dringende oproepen.
Kurt De Kock, vakofficier van brandweerzone Centrum (posten Zelzate - Assenede - Waarschoot) is geïnformeerd over de aanduiding van de voorbehouden parkeerplaats.
Er kan achteraan de brandweerkazerne een parkeerplaats voorzien worden omdat de parkeerplaats eigendom is van gemeente Lievegem en goedgekeurd werd door de brandweerzone Centrum.
De parkeerplaats wordt aangeduid met het bord E9 met onderbord 'politie'.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist om dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 2 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad tot vaststelling van dit reglement
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 286 inzake de bekendmaking van de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad
Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2022 over de aanvraag parkeerplaats voor personen met een handicap - Molenpark 39, 9930 Lievegem
De gemeenteraad is bevoegd om politiereglementen op de gemeentewegen vast te stellen.
De vraag van Anny Van De Veire, Molenpark 39, 9930 Lievegem, om vóór haar woning een parkeerplaats voor personen met handicap te voorzien omdat ze moeilijk kan stappen en de parkeerplaats vóór haar woning soms wordt ingenomen door andere auto's. Momenteel parkeert ze haar auto ter hoogte van Molenpark 38, 9930 Lievegem maar de afstand van haar woonplaats naar de auto is te ver stappen. Volgens de regelgeving kan er een voorbehouden parkeerplaats op de openbare weg worden voorzien in de nabijheid van een woning.
Hierbij wordt gevraagd rekening te houden met de volgende aandachtspunten:
• De werk- of woonplaats beschikt niet over een garage of privé-parking die een vlotte toegankelijkheid waarborgt.
• De aanvrager bezit een voertuig of wordt vervoerd door iemand die bij hem inwoont.
• Het bezit van de speciale parkeerkaart is vereist. Er kan een parkeerplaats voorzien worden omdat Anny Van De Veire een eigen wagen bezit, geen garage of privé-parkeerplaats en sinds 2018 een parkeerkaart voor personen met handicap heeft.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist volgend aanvullend reglement op het wegverkeer vast te stellen :
Een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van de woning Molenpark 39, 9930 Lievegem.
Artikel 2
Deze verkeersmaatregel wordt als volgt gesignaliseerd:
De parkeerplaats wordt aangeduid met het bord E9a.
Artikel 3
Dit aanvullend reglement op het verkeer gaat in voege vanaf 20 oktober 2022.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering, inzonderheid artikelen 171 §4, 176 en 263
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's, artikel 177
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het systeem van klachtenbehandeling, artikel 302 en 303
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de jaarlijkse rapportering over de organisatiebeheersing, artikel 219
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018, inzonderheid de artikelen 6, 29 en 108
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 1
Gemeenteraadsbesluit van 22 december 2021 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - aanpassing 2
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Hierbij wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Volgens artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen hoort de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen te bevatten:
In functie van de rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 werd geopteerd voor een rapportering op actieniveau.
Overeenkomstig artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor:
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Overeenkomstig artikel 303, §3 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
Overeenkomstig artikel 219 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Lokaal bestuur Lievegem wil de decretaal verplichte rapporteringen integreren tot één beleidsrapport en uitbreiden met informatie over de reguliere werking en dienstverlening. Aan de hand van dit beleidsrapport kan het beleid en het management gefundeerde beslissingen nemen en de werking op een goede manier sturen.
Voor de concrete aanpak en uitwerking kwam een werkgroep samen bestaande uit een aantal pilootdiensten.
De rapportering omvat onder meer per kwartaal:
- De krediet- en wetmatigheidscontrole
- Debiteurenbeheer
- Thesaurietoestand
- Beheerscontrole (opvolgingsrapportering)
- Evolutie van de budgetten
- Dienstverlening
- Reguliere werking
- Organisatiebeheersing
- Klachtenbehandeling
In deze pilootversie ligt de focus op de financiële en decretaal verplichte rapporteringen. We breiden deze kwartaalrapportering na evaluatie geleidelijk aan uit, rekening houdende met de haalbaarheid voor de verschillende teams en de beschikbaarheid van data.
Finaal willen we komen tot een rapportering per kwartaal en een jaarverslag van de werking van alle teams (rapportering kwartaal 4).
Raadslid Wouter Ryckaert maakt onder andere nog volgende opmerkingen en vragen:
- Recyclagepark. Kost 450.000 euro, inkomsten 80.000 euro. Wat zou de besparing zijn mocht er voor groenafval gekozen zijn voor het vroegere systeem van Lovendegem waarbij voor de eerste kg groenafval betaald moest worden? Het vervuiler-betaalt principe.
- Huis van Lievegem: “wordt bekeken” => betekent dit uitstel?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het 1ste en 2de kwartaal 2022 zoals gevoegd in bijlage.
Kim Martens, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem, artikel 218 en 219
Het gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 over organisatiebeheersing - algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem: goedkeuring
Overeenkomstig artikel 219 van het decreet lokaal bestuurd van 22 december 2017 stelt de algemeen directeur, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem werd voorgelegd op de gemeenteraad van 16 oktober 2019. Dit kader bleek niet volledig te zijn.
In 2021 voerde Audit Vlaanderen een fusieaudit uit bij lokaal bestuur Lievegem.
Audit Vlaanderen formuleerde volgende aanbeveling:
De organisatie vervolledigt haar kader voor organisatiebeheersing en legt dit opnieuw ter goedkeuring voor aan de raden en past dit toe. Naast het reeds bepaalde model, omvat het kader minstens:
Het aangepaste kader wordt hier voorgelegd.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem goed.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2022 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. Een kopie van de vraag en het antwoord worden per e-mail bezorgd aan de raadsleden.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
De behandeling van een mondelinge vraag beperkt zich tot vraag en antwoord en kan geen aanleiding geven tot een discussie tussen raadsleden.
In de notulen van de zitting wordt melding gemaakt van de naam van de vraagsteller, aan wie de vraag is gericht en het onderwerp.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
Schriftelijke vragen
1. Raadslid Wouter Ryckaert over de Verlichting N9:
In januari 2022 stelde onze fractie voor om bij de hogere overheid aan te dringen om de verlichting van de N9 te bekijken. Bij de start van de herfst blijft dit dossier onderbelicht. Ook op de cruciale punten zoals het kruispunt net in Evergem. Dit is slecht voor de verkeersveiligheid.
Ik stel vast dat ook bepaalde straten soms volledig uit liggen, zoals bijvoorbeeld recent de Molenstraat, op de Speybrug deze week,...
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt: wij vinden dit ook erg, ook verschillende initiatieven genomen. We hebben een overzicht van 27 e-mails, altijd maar over N9. Het uiteindelijke antwoord is dat het allemaal oudere lampen zijn die men niet meer maakt. Wegen en verkeer heeft een heel beperkte stock en die wendt men aan op de echt kritische punten (heel spaarzaam). Begin dit jaar kregen we nog het antwoord dat men in juli ging overgaan tot de verledding van het traject, maar nu nog niks gezien. Meer kunnen we daar echt niet op zeggen.
We vragen ook dat je de defecten altijd doorgeeft via het meldpunt van Fluvius ook te zien op onze website.
2. Raadslid Wouter Ryckaert over de bestaande en toekomstige samenwerkingen met hogescholen en universiteiten.
Vraag samenwerking met hogescholen en universiteiten:
Gegeven:
a) Studiebureaus vaak duur en dikwijls kopieer en plakwerk
b) (Bijkomende) aanwervingen personeel binnen gemeente niet evident
c) Veel complexe en vaak nieuwe vraagstukken: klimaat (extreme regenval), natuur, energie, fusie, vergrijzing, veranderende mobiliteit, organisatiestructuur,…
d) Instellingen hoger onderwijs zijn vragende partij voor onderwerpen in samenwerking met het werkveld
Vraag: tegen paasvakantie worden de onderwerpen voor een volgend academiejaar vastgelegd. Kan er bekeken worden of er thema’s zijn die de verschillende diensten uitgewerkt willen zien?
Vergt inderdaad een tijdsinvestering maar er kan een cultuur gecreëerd worden waarbij er een win-win is voor gemeente en onderwijsinstelling/student. Met een klein aantal samenwerkingen starten is voldoende.
Schepen Chris De Wispelaere antwoordt dat we wel een cultuur hebben bij verschillende teams om studenten stage te laten lopen in hun team. De grote werkdruk bij verschillende teams speelt natuurlijk ook een rol, weinig tijd om dit op te volgen. Ik herinner me wel de studie die we op die manier hebben laten maken een tiental jaar terug in Lovendegem omtrent energie/verlichting. Gebruiken we nog.
Maar het is een interessante optie, men mag altijd een voorstel doen. Maar we gaan zeker eens polsen bij onze teams.
3. Raadslid Patrick Dossche Wat is het plan om lokaal de burger, in het bijzonder ook de ouderen onder onze bevolking, die de energiefacturen ziet oplopen en het bos door de bomen niet meer ziet bij te staan?
Niet alleen in de pers maar ook hier in Lievegem krijgen we steeds meer lucht over wat de gewone burger ervaart in deze energiecrisis.
Ook via Vooruit Lievegem en bij mij persoonlijk als OCMW- en gemeenteraadslid raken verhalen over verontrustende situaties.
Mensen die plots van hun energieleverancier een voorschotfactuur krijgen toegestuurd van 1000 € voor gas en elektriciteit. Bedragen die vertienvoudigen en waar mensen ronduit zeggen dat ze er de centen niet voor hebben. Eindafrekeningen waarbij plots honderden euro’s extra dienen betaald te worden en vervolgens schrikwekkende nieuwe voorschotbedragen worden voorgeschoteld.
De burger krijgt geen gehoor bij de energieleverancier. Wie belt krijgt een muziekje te horen en zo nu en dan een stem die zegt dat de wachttijden oplopen en dat men misschien op de website een antwoord kan vinden bij de rubriek veelgestelde vragen.
Nu gekend is wat de burger mag verwachten van de bovenlokale overheden, de Federale regering en de Vlaamse stellen we ons de vraag wat het plan van aanpak is voor Lievegem?
Hoe gaan wij de inwoners met betalingsmoeilijkheden ter hulp schieten? Wat gaan we doen om ze bij te staan in het kluwen die ontstaat van mogelijke tussenkomsten gaande van de stookoliepremie, de elektriciteitspremie (die sommigen blijkbaar nog niet kregen) en de komende tussenkomsten door onder andere de Federale overheid?
Want veel mensen in onze samenleving vinden in normale tijden al moeilijk hun weg in het kluwen van wetten en administratie.
In de gemeenteraad van mei deed ik een oproep om de burger lokaal ter hulp te schieten. Ik vroeg om aandacht voor een aankomende problematiek. Ik vroeg om de organisatie van een soort energiemarkt. Een bijeenkomst waarbij de burger zich kon informeren en laten informeren over het ruime kader van het energievraagstuk en de oplopende prijzen.
Er werd aangekondigd dat er in september een initiatief zou uitgewerkt worden. Dat is er ook gekomen, maar het leek een slag in het water.
En dat ligt zeker niet aan de burger zoals sommigen zouden durven beweren. Hoe kan je afkomen naar iets waar nauwelijks echo wordt aan gegeven?
Veel meer dan een klein stukje over een bijeenkomst rond energie in Lievelink vond ik niet.
In tegenstelling tot de dagelijkse verschijnsels van lokale politici hier en daar bij openingen, jubilea zowel in de pers als op de sociale mediakanalen niks over dit initiatief.
Hoe kan het in godsnaam dat dit initiatief niet uitgebreider, grootschaliger werd uitgewerkt en er ook niet meer ruchtbaarheid aan gegeven werd.
Mijn vraag is duidelijk, tenzij jullie het niet ernstig nemen.
Wat is het plan om lokaal de burger, in het bijzonder ook de ouderen onder onze bevolking, die de energiefacturen ziet oplopen en het bos door de bomen niet meer ziet bij te staan?
Waarom geen beroep doen op vrijwilligers om te helpen? En ook de zelfstandigen zitten heel erg in de problemen. Mijn vraag is om actief de hand te reiken in deze moeilijke tijden.
Antwoord van schepen Hilde De Graeve:
Inwoners van Lievegem die de afrekening niet kunnen betalen of geconfronteerd worden met hoge tussentijdse aanrekeningen, blijven welkom in het OCMW op de zitdagen van Welzijn om na te gaan of zij recht hebben op een energietussenkomst uit het energiefonds. Op basis van een sociaal en financieel onderzoek (steunfilter van inkomsten en uitgaven en financiële reserves) wordt nagegaan of zij in aanmerking komen voor een financiële tussenkomst. Er komt hierover nog eens een artikel in de Lievelink bij de rubriek rond energie.
Verder komen ook heel wat mensen terecht bij Liesbeth van de Woonwijzer. De meerderheid van de interventies waarmee zij momenteel bezig is voor burgers, gaan over de energierekeningen en de soms torenhoge voorschotten die energiemaatschappijen vragen. Zij bemiddelt dan en bekijkt of het al dan niet zinvol is om van energiemaatschappij te wijzigen.
Ook de maatschappelijk werkers van de sociale dienst bellen voor inwoners naar energiemaatschappijen met de vraag te torenhoge voorschotten aan te passen. Soms lukt dit maar wanneer het gebaseerd is op het werkelijke verbruik (afrekening onlangs ontvangen) dan houden ze vaak het been stijf. Voor meerdere energiemaatschappijen kregen we vanuit de VVSG eigen telefoonnummers die enkel door professionelen gebruikt mogen worden. Op die manier geraken we er makkelijker binnen dan de burger. Dus belangrijk is door te geven dat wie niet er in slaagt om zijn energiemaatschappij te bereiken best met ons contact opneemt.
OCMW doet dus inderdaad zijn werk hierin en grijpt op alle vlakken in. In de volgende Lievelink zal veel aandacht hieraan besteed worden.
Antwoord van schepen Vincent Laroy:
Er werd op 22 september 2022 een infomoment rond energiebesparende maatregelen georganiseerd. Dit infomoment werd aangekondigd via de Lievelink en er werd een Facebook-item aangemaakt door Team Communicatie zoals dit ook gebeurde met de andere activiteiten in de Week van de Duurzame Gemeente (fruitpersdag en infomarkt trage wegen). En ook via de website, maar was wel allemaal tijdens de week van de duurzaamheid, naast al de veelheid van communicatie, misschien verloren gegaan tussen de vele info.
We moeten leren uit dit moment en moeten ons de vraag stellen of we via een infomoment de juiste mensen bereiken. Aan het thema zal het in ieder geval niet gelegen zijn.
De doelgroep is meer gebaat bij persoonlijk advies op maat van hun situatie. Dit gebeurt nu reeds (op intensieve wijze) door Team Welzijn in samenwerking met het energieloket van de Woonwijzer.
Daarnaast bereiken we ook mensen door initiatieven zoals de energiemobiel in samenwerking met Veneco. Vorig jaar werden de inwoners van de Bloemekenswijk begeleid, dit jaar de inwoners van Park Ter Daelmen. 25 % komt daar naartoe, dus een brede doelgroep.
Volgend jaar wordt hetzelfde (succesvolle) project doorlopen voor de wijk rond Hovingen in Waarschoot.
Mogelijke acties waar nog verder moet over nagedacht worden: doorverwijzen van initiatieven via de middenveldorganisaties zodat zij hun achterban op gepaste wijze kunnen informeren.
Wat gepensioneerden die niet in aanmerking zouden komen voor het sociaal tarief: een heel groot aandeel komt wel in aanmerking, 210.000 niet tegenover meer dan 1.000.000 wel, bijna iedere gepensioneerde zelfstandige, maar het zijn vooral de ambtenaren die er uitvallen. Reden is logisch zij hebben een hoger pensioen. .
Er zijn geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 19/10/2022 om 21:57.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter