De voorzitter opent de zitting om 20:00.
Door de coronacrisis wordt deze raad via een digitale vergadering door middel van MS Teams gehouden.
Raadslid Marc Boterdaele vervoegt de raad bij de behandeling van punt 2.
De vergadering wordt om 20.21 uur tijdelijk geschorst tussen agendapunten 2 en 3 om de gelegenheid te geven aan de raad voor maatschappelijk welzijn om inzonderheid in zijn agendapunt 2 deel OCMW van de jaarrekening 2019 vast te stellen. Deze vaststelling is noodzakelijk om de gemeenteraad toe te laten zijn agendapunt 3, jaarrekening 2019 deel OCMW goed te keuren.
De vergadering wordt hernomen met punt 3 om 20.23 uur
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag in te bekijken op https://www.youtube.com/watch?v=DwZmMB6hrXU
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 3 juni 2020 goed.
Kim Martens, schepen
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 41, 3°, 249 §3, 250, 260 en 262
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 houdende goedkeuring éénjarig meerjarenplan 2019
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 houdende de meerjarenplanaanpassing van het éénjarig meerjarenplan 2019
Collegebesluit van 16 juni 2020 over de jaarrekening 2019
Overeenkomstig artikel 260 , tweede en derde lid, van het Decreet Lokaal Bestuur bestaat de jaarrekening uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting en wordt deze vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Omwille van de aanhoudende grote operationele impact van de fusie, in combinatie met de bijkomende werkdruk naar aanleiding van de coronacrisis, kon deze timing evenwel net niet worden gehaald. In artikel 250 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt hierover gesteld dat indien nog geen jaarrekening is vastgesteld op 30 juni van het jaar dat volgt op het boekjaar in kwestie, de gemeente de gegevens over het ontwerp van jaarrekening in digitale vorm bezorgt aan de Vlaamse Regering, wat voor de gemeente Lievegem in die zin werd aangeleverd op 28 juni 2020.
De jaarrekening werd 14 dagen voor de gemeenteraadszitting via het notuleringsprogramma ter beschikking gesteld van de raadsleden
Conform artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2019 sluit per 31 december 2019 af met volgende kerncijfers :
Evenwichtscriteria
Balans op 31 december 2019:
Staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2019:
Na opmaak van de jaarrekening 2019 blijkt het “beschikbaar budgettair resultaat” 5.158.755,91 euro beter te zijn in vergelijking met wat was vooropgesteld in het 1-jarig meerjarenplan 2019.
Hierbij moet echter nog rekening worden gehouden met de overdracht van investeringskredieten van 2019 naar 2020 op basis waarvan het beschikbaar budgettair resultaat voor 2020 daalde van 5.305,24 euro naar -1.782.662,67 euro.
Bijgevolg wordt het meerjarenplan 2020 – 2025 met de inbreng van het rekeningresultaat 2019 uiteindelijk dus positief beïnvloed met een bedrag van 3.371.093,24 euro.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2019, deel gemeente Lievegem, vast zoals terug te vinden in bijlage en als dusdanig deel uitmakend van dit besluit.
Kim Martens, schepen
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 41, 3°, 249 §3, 250, 260 en 262
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 houdende goedkeuring éénjarig meerjarenplan 2019
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 houdende de meerjarenplanaanpassing van het éénjarig meerjarenplan 2019
Gemeenteraadsbesluit van 1 juli 2020 houdende Jaarrekening 2019 deel gemeente Lievegem: vaststelling
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2020 houdende Jaarrekening 2019 deel ocmw Lievegem: vaststelling
Overeenkomstig artikel 260 , tweede en derde lid, van het Decreet Lokaal Bestuur bestaat de jaarrekening uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting en wordt deze vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Omwille van de aanhoudende grote operationele impact van de fusie, in combinatie met de bijkomende werkdruk naar aanleiding van de coronacrisis, kon deze timing evenwel net niet worden gehaald. In artikel 250 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt hierover gesteld dat indien nog geen jaarrekening is vastgesteld op 30 juni van het jaar dat volgt op het boekjaar in kwestie, de gemeente de gegevens over het ontwerp van jaarrekening in digitale vorm bezorgt aan de Vlaamse Regering, wat voor de gemeente Lievegem in die zin werd aangeleverd op 28 juni 2020.
De jaarrekening werd 14 dagen voor de gemeenteraadszitting via het notuleringsprogramma ter beschikking gesteld van de raadsleden
Conform artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2019 voor de gemeente Lievegem sluit per 31 december 2019 af met:
Evenwichtscriteria
Balans op 31 december 2019:
Staat van opbrengsten en kosten op 31 december 2019:
Na opmaak van de jaarrekening 2019 blijkt het “beschikbaar budgettair resultaat” 5.158.755,91 euro beter te zijn in vergelijking met wat was vooropgesteld in het 1-jarig meerjarenplan 2019.
Hierbij moet echter nog rekening worden gehouden met de overdracht van investeringskredieten van 2019 naar 2020 op basis waarvan het beschikbaar budgettair resultaat voor 2020 daalde van 5.305,24 euro naar -1.782.662,67 euro.
Bijgevolg wordt het meerjarenplan 2020 – 2025 met de inbreng van het rekeningresultaat 2019 uiteindelijk dus positief beïnvloed met een bedrag van 3.371.093,24 euro.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2019, deel van het OCMW, goed zoals terug te vinden in bijlage en als dusdanig deel uitmakend van dit besluit.
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, schepen
Caroline Fredrick, schepen
Guy De Neve, schepen
Jeroen Van Acker, schepen
Hilde De Graeve, schepen
De nieuwe gemeentewet, artikel 135 § 2, 5°
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen artikel 40 §1 : onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen artikel 40 §3 : de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen artikel 41 §1 23° : volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de gemeenteraad toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 269: in dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte
Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en latere wijzigingen van 24 maart, 27 maart, 3 april, 17 april, 30 april, 8 mei, 15 mei, 27 mei, 30 mei, 2 juni en 5 juni 2020
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 betreffende het reglement inname openbaar domein
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 betreffende het retributiereglement inname openbaar domein
Gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 betreffende het reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein
Gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 betreffende het retributiereglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 betreffende het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 betreffende de retributie op de opstelling van kermisattracties bij openbare gemeentekermissen
Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2019 betreffende het retributiereglement op dansgelegenheden
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 betreffende het retributiereglement voor het gebruik van de sportinfrastructuur in Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 betreffende het subsidiereglement voor organisatoren van wielerwedstrijden op grondgebied van Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 betreffende het erkennings- en subsidiereglement voor (socio-)culturele verenigingen Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 betreffende het subsidiereglement sport
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 betreffende het reglement subsidies jeugd Lievegem
Gemeenteraadsbesluit van 3 juni 2020 betreffende het erkennings- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen Lievegem
Gemeenteraad van 29 april 2020 waarin het ondersteuningsplan Lievegem n.a.v. de coronacrisis werd besproken en toegelicht
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2020 over beslissingen omtrent Coronavirus - federale en bijkomende maatregelen - weerslag en uitwerking op gemeentelijke vlak
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2020 over beslissingen omtrent Coronavirus - federale maatregelen - weerslag en uitwerking op gemeentelijke vlak
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2020 over Coronacrisis COVID-19 - Uitvoering maatregelen inzake lokale economie en het verenigingsleven ondersteuningsplan Lievegem
Naar aanleiding van de coronacrisis is werk gemaakt van een ondersteuningsplan voor Lievegem wat inmiddels resulteerde in heel wat concrete maatregelen en initiatieven.
Gezien de beperkte tijd om te reageren op de snel opeenvolgende en wijzigende maatregelen van de Nationale veiligheidsraad, het ondersteuningsplan voor Lievegem al eens werd voorgelegd aan en unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2020 en de omstandigheden voor het verenigingsleven en de lokale economie dusdanig precair zijn, werd door middel van het collegebesluit van 16 juni 2020 al versneld uitvoering gegeven aan de volgende maatregelen over lokale economie en het verenigingsleven :
Overeenkomsten
Voor verenigingen en andere organisaties die een onroerend goed huren van de gemeente voor het ontplooien van hun activiteiten wordt beslist tot een kwijtschelding van het huurgeld voor de periode van 16 maart 2020 t.e.m. 30 juni 2020.
Behalve een gebruiksvergoeding wordt ook nog een bijdrage in de energiefactuur ten laste gelegd aan KLJ Zomergem en Tienerwerking Boemerang (enkel energiebijdrage, geen gebruiksvergoeding) dewelke eveneens wordt kwijtgescholden voor de periode van 16 maart 2020 t.e.m. 30 juni 2020.
Wijziging subsidiereglementen
Inzake wijzigingen aan bestaande subsidiereglementen voor verenigingen zullen activiteiten die normaal meetellen in een puntensysteem voor subsidiëring maar die geen doorgang konden vinden omwille van de coronacrisis, toch in aanmerking worden genomen voor betoelaging via het puntensysteem.
Voorts worden de basissubsidies voor verenigingen éénmalig met 10% verhoogd (dus beperkt tot het werkingsjaar 2020), met uitzondering van de subsidieregeling voor seniorenverenigingen. Voor seniorenverenigingen is het beschikbaar bedrag voor toekenning van de basistoelagen immers te gering (slechts 1.500 euro op een totaal subsidiebedrag van 7.500 euro). Voor het betoelagen van de seniorenverenigingen is bijgevolg beslist om de verhoging van 10% toe te passen op de totaliteit van de subsidies voor deze doelgroep (en dus een verhoging met 750 euro).
Tot slot wordt als bijkomende ondersteuning van het kampvervoer voor jeugdverenigingen het beschikbaar krediet ten bedrage van 8.000 euro opgetrokken tot 13.000 euro.
Nieuwe subsidies
Ter ondersteuning van de lokale economie wordt voorzien in volgende maatregelen :
Voor sociale voorzieningen op het grondgebied van Lievegem wordt een éénmalige subsidie in het leven geroepen voor het organiseren van een culturele activiteit waarbij beroep wordt gedaan op een Lievegemse artiest of culturele organisatie uit de evenementensector waarvoor een bedrag van 4.000 euro wordt gereserveerd (vanuit het noodfonds voor de sectoren sport, cultuur en jeugd).
Met betrekking tot cultuur ten slotte, wordt voor festiviteiten met een uitstraling voor Lievegem en met een capaciteit vanaf 5.000 bezoekers, die geen doorgang konden vinden omwille van de coronacrisis en op geen andere manier gemeentelijke subsidies krijgen, een subsidiebedrag uitgetrokken van maximaal 5.000 euro als compensatie voor gemaakte onkosten, evenredig te verdelen over alle aanvragen.
Wijziging retributiereglementen
Met betrekking tot de retributiereglementen wordt bij wijze van afwijking voorgesteld om zowel voor het reglement inzake innames openbaar domein als voor het reglement voor het gebruik van de sportinfrastructuur in Lievegem geen vergoeding aan te rekenen voor de periode van 16 maart 2020 t.e.m. 30 juni 2020.
Ook voor volgende retributiereglementen wordt voorzien in een afwijking en wordt voorgesteld om voor het volledige dienstjaar 2020 geen retributie in rekening te brengen :
Nominatieve subsidies
Om uitvoering te kunnen geven aan de coronamaatregelen ter ondersteuning van de land- en tuinbouw dient het krediet ten bedrage van 4.000 euro onder actie 397 “Organiseren van projecten inzake landbouw” te worden omgezet van werkingsmiddelen naar een subsidie ten voordele van de gemeentelijke adviesraad inzake land- en tuinbouw (GALT). Vervolgens wordt het krediet ook bijkomend verhoogd met 10.000 euro.
In navolging van de jeugdverenigingen zullen ook de jeugdhuizen financieel worden ondersteund in het huren van een onroerend goed voor het uitoefenen van hun activiteiten. Gezien de gehuurde onroerende goederen niet in eigendom zijn van de gemeente wordt hiervoor voorzien in een nominatieve toelage ten belope van de huur die zij verschuldigd zijn voor de periode van 16 maart 2020 t.e.m. 30 juni 2020 en voor zover zij zelf geen financiële regeling konden treffen met de eigenaar.
Voorts zal een financiële tussenkomst worden verleend in de gemaakte kosten voor (wijk)kermissen die geen doorgang konden vinden door de coronacrisis. Deze subsidie dekt de kosten die al werden gemaakt voor annulatie van de wijkkermis, met een maximum van het oorspronkelijke subsidiebedrag.
Ten slotte wordt nog een nominatieve toelage toegekend aan Boombalfestival vzw voor het organiseren van een cultureel optreden met artiesten van eigen bodem.
Slotbepalingen
De verenigingen zullen worden geïnformeerd over de uitvoering van dit pakket van maatregelen.
Daarnaast zal worden bevraagd of er behalve de uitgewerkte voorstellen in het ondersteuningsplan nog andere noden zijn binnen de sectoren sport, cultuur en jeugd waaraan een verdere invulling kan worden gegeven op basis van het noodfonds ten bedrage van 266.863,28 euro dat ons hiertoe ter beschikking wordt gesteld door de Vlaamse overheid.
De middelen uit dit noodfonds zullen ook al worden ingezet voor onder meer het aankopen van beschermingsmiddelen als ondersteuning voor het inrichten van jeugd-, sport- en cultuurkampen en voor de speelpleinwerking, ter ondersteuning van kampvervoer, als tussenkomst in de huur van sanitair voor de speelpleinwerking en voor de uitgifte van een sportkrant.
De kwijtschelding van huurgelden (artikel 1 collegebesluit) geeft in de begroting 2020 aanleiding tot minder inkomsten onder volgende jaarbudgetrekeningen :
Voor de verhoging van de basissubsidies voor sport-, (socio-)culturele, senioren- en jeugdverenigingen en de verhoogde toelage voor kampvervoer voor jeugdverenigingen (artikel 2 collegebesluit) zal bijkomend krediet worden voorzien onder volgende jaarbudgetrekeningen :
Ter ondersteuning van de lokale economie (artikel 3 collegebesluit) zullen volgende kredieten worden voorzien in de begroting 2020 :
Als bijkomende ondersteuning van de culturele sector (artikel 4 collegebesluit) zullen volgende kredieten worden voorzien in de begroting 2020 :
De vooropgestelde afwijkingen van retributiereglementen (artikel 5 collegebesluit) geven in de begroting 2020 aanleiding tot minder inkomsten onder volgende jaarbudgetrekeningen :
Voor de nominatieve subsidies voor jeugdhuizen en Boombalfestival vzw (artikel 6 collegebesluit) zal bijkomend krediet worden voorzien onder volgende jaarbudgetrekening:
Voor de maatregelen met betrekking tot de uitgavenkredieten en met een totale budgettaire impact van 141.065 euro, werd door de financieel directeur een visum verleend op vrijdag 12 juni 2020.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2020 over de Coronacrisis COVID-19 - Uitvoering maatregelen inzake lokale economie en het verenigingsleven ondersteuningsplan Lievegem.
Caroline Fredrick, schepen van jeugd
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
Huishoudelijk reglement speelpleinwering Makss Waarschoot, goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 april 2017
Ten gevolge van de coronocrisis moet het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke speelpleinwerking Makss Waarschoot aangepast en opnieuw vastgesteld worden.
Om het zomeraanbod en de bubbelwerking tengevolge van de coronamaatregelen zo veilig mogelijk te organiseren wordt het aanbod van Makss uitgebreid naar volledige dagen werking in plaats van halve dagen werking. Hierdoor zijn een aantal aanpassingen in het huishoudelijk reglement rond ophalen van kinderen en afhalen van kinderen, dagschema, ... noodzakelijk. Daarnaast vereisen de coronamaatregelen ook een inschrijvingsmodule op voorhand voor het speelplein. Ook deze wijziging werd opgenomen in het aangepaste huishoudelijke reglement van speelpleinwerking Makss.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement speelpleinwerking Makss - coronaproof - vast.
Artikel 2
Het reglement treedt vanaf 1 juli 2020 in werking.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 5 april 2017 rond het huishoudelijk reglement speelpleinwerking Makss Waarschoot wordt voor de duur van coronacrisis geschorst.
Caroline Fredrick, schepen van jeugd
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
Huishoudelijk reglement speelpleinwerking Veepee Lovendegem, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 21 juni 2018.
Ten gevolge van de coronocrisis moet het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke speelpleinwerking Veepee Lovendegem aangepast en opnieuw vastgesteld worden.
Om het zomeraanbod en de bubbelwerking tengevolge van de coronamaatregelen zo veilig mogelijk te organiseren zijn een aantal aanpassingen in het huishoudelijk reglement rond inschrijven van kinderen, bubbelwerking, ... noodzakelijk.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement speelpleinwerking Veepee Lovendegem- coronaproof - vast.
Artikel 2
Het reglement treedt vanaf 1 juli 2020 in werking.
Artikel 3
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Lovendegem van 21 juni 2018 rond het huishoudelijk reglement speelpleinwerking Veepee Lovendegem wordt voor de duur van coronacrisis geschorst.
Jeroen Van Acker, schepen
Wet van 30 juli 2018 over de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41§3 5°
Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2019 over de goedkeuring van Cultuurconnect - Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek
De gemeenteraad keurde de overeenkomst met Cultuurconnect over de basisinfrastruur digitale bibliotheek goed.
Overeenkomstig de wet op de privacy werd een addendum opgemaakt door Cultuurconnect.
Het addendum is onderworpen aan de goedkeuring door de gemeenteraad.
De informatie uit dit addendum ligt ter inzage in de bibliotheek, wordt op de gemeentelijke website geplaatst en kan ingekeken worden op https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem
Advies van Guido Suurmeijer, Informatieveiligheidsconsulent & Functionaris Gegevensbescherming van 11 juni 2020
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het addendum bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek goed.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, wijziging 24 maart, 27 maart, 3 april, 17 april, 30 april, 8 mei, 15 mei en 25 mei, 30 mei en 5 juni 2020.
Beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 22 mei 2020 omtrent Coronavirus
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 (BS 17 september 2014) houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang)
Decreet 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid (Opgroeien).
Huishoudelijk en retributiereglement van BKO Lievegem goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 november 2019
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2020 over de vaststelling van de tijdelijke afwijking huishoudelijk reglement en retributiereglement
De kinderopvangvoorziening beschrijft zijn werking en leefregels in een huishoudelijk reglement dat beschikbaar is voor elke gebruiker/ geïnteresseerde.
Op 22 mei 2020 werd het zomerplan van het jeugdwerk goedgekeurd door de Nationale Veiligheidsraad. Ook voor de buitenschoolse opvang tijdens de zomervakantie zijn er wijzigingen m.b.t. de doelgroep, bepaalde veiligheidsmaatregelen en de contactbubbels. Hierbij worden dezelfde richtlijnen gehanteerd als in de jeugdsector.
Samengevat:
• Doelgroep: alle kinderen zijn welkom
• Grootte en organisatie van de contactbubbel: in de zomervakantie vorm je per week (een) vaste contactbubbel(s). Die contactbubbel houdt stand gedurende de hele dag en de hele week. Je bubbel bestaat uit maximum 50 verschillende personen, zowel kinderen als begeleiders tellen hierin mee.
Je kan meerdere contactbubbels opvangen op één locatie. Tussen deze contactbubbels moet contact vermeden worden.
• per kind heb je 4m² per kind ter beschikking
• aandacht voor voldoende sanitaire mogelijkheden, wasbakken,...voor de verschillende bubbels
• let op de mogelijkheid om verschillende bubbels buiten te laten spelen, want het advies blijft om zo veel mogelijk buiten te zijn en te spelen.
• je moet je nog steeds de norm van 1/14 KB’s respecteren op locatieniveau.
De richtlijnen voor de organisatie van BKO, zomervakantie 2020, hebben aanleiding gegeven tot een tijdelijke reorganisatie van de werking. Omwille van de reorganisatie was een afwijking van het huidige huishoudelijke reglement en retributiereglement dringend noodzakelijk.
Tijdens de zomervakantie 2020 zal gemeentebestuur Lievegem minder ouderbijdragen ontvangen. Dit omdat:
- we met bubbels van 50 personen werken
- ouder voor 1 activiteit per week moeten kiezen (BKO, sport, speelplein of cultuur). Tijdens vorige vakanties konden ouders dit combineren.
- we tijdens bepaalde periodes minder kinderen kunnen opvangen
De financiële impact van deze regeling zal zich weerspiegelen in minder geregistreerde ontvangsten onder jaarbudgetrekening 2020/GBB-JGDBKO/0945-00/7040005/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2020 over de vaststelling van een tijdelijke afwijking van het huishoudelijk reglement en het retributiereglement van de buitenschoolse kinderopvang Lievegem.
Gerrit Van Brabandt, schepen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2019: Burgemeestersconvenant - klimaatplan en actieplan (luik mitigatie): goedkeuring
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 januari 2019: Opmaak duurzaam energie- en klimaatplan - deel adaptatie voor de gemeente Lievegem in het kader van het burgemeestersconvenant: goedkeuring opmaak adaptatieplan
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2019: Voorstelling adaptatieplan Lievegem voor gemeenteraadsleden en burgers door Sumaqua en provincie Oost-Vlaanderen: goedkeuring
Op 24 april 2019 bevestigde de gemeenteraad de ondertekening van het burgemeestersconvenant. Door het ondertekenen van het burgemeestersconvenant hebben de gemeenten zich geëngageerd om 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030.
Het duurzaam energie- en klimaatactieplan werd door de gemeenteraad van 24 april 2019 goedgekeurd. Naast het reduceren van de CO2 uitstoot op haar grondgebied, zal anderzijds het grondgebied meer weerbaar moeten gemaakt worden tegen de gevolgen van de klimaatverandering (bv. wateroverlast, droogte, erosie, hittestress). Dit is een verplicht onderdeel van het klimaatactieplan.
De provincie Oost-Vlaanderen en Veneco hebben samen het project Meetjesland Klimaatgezond opgestart. Dit is in samenwerking met de 14 Meetjeslandse gemeenten, waaronder de gemeente Lievegem. Vanuit Meetjesland klimaatgezond werd ondersteuning gegeven aan de gemeenten bij de opmaak van de klimaatactieplannen. Voor het luik adaptatie werd samengewerkt met Sumaqua bvba.
De opdracht bestond uit 3 delen:
- Deelopdracht 1: Opmaak van een regionale risico- en kwetsbaarheidsanalyse voor het Meetjesland
- Deelopdracht 2: Opmaak van een regionaal adaptatieplan met acties op niveau van de regio Meetjesland
- Deelopdracht 3: Opmaak van lokale adaptatieplannen met acties op maat van de gemeente.
Er moet een adaptatieplan opgemaakt worden door de gemeente om te voldoen aan de voorwaarden van het burgemeestersconvenant, maar de gemeente is niet verplicht om dit via dit voorstel te doen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 21 januari 2019 om het adaptatieplan te laten opmaken volgens het voorstel van de provincie Oost-Vlaanderen in samenwerking met Sumaqua via het milieucontract.
De gemeente tekende, in overleg met de Provincie Oost-Vlaanderen en in samenwerking met Sumaqua, een lokaal klimaatadaptatieplan uit voor de gemeente Lievegem (zie deelopdracht 3)
Hiertoe werd het regionale klimaatadaptatieplan (zie deelopdracht 2) verfijnd op maat van de gemeente met gemeentespecifieke maatregelen.
Er werden overlegmomenten georganiseerd met de leden van het klimaatteam en een aantal deskundigen waaronder vertegenwoordigers van de wateringen, natuurverenigingen en landbouwers.
In het klimaatteam zetelen zowel leden van het college als ambtenaren van de verschillende teams. De uitvoering van het klimaatplan zal niet alleen een uitvoering zijn van de gemeentelijke omgevingsdienst, maar alle diensten over de gemeente heen zullen moeten mee werken. Door de teamverantwoordelijken te betrekken in het klimaatteam, kan de uitwerking van het klimaatplan gedragen worden door alle teams en begrijpen de teamverantwoordelijken welke invloed dit plan heeft op hun werking. De inbreng van de verschillende teams kan alleen maar een meerwaarde zijn voor de uitwerking en opvolging van het klimaatplan (mitigatie en adaptatie).
Op 22 mei 2019 werd een toelichting gegeven aan de leden van de gemeenteraad en Gemina, Gecoro en landbouwraad.
Dit adaptatieplan is een visie en een beleidsplan. De budgetten voor het uitvoeren van de verschillende acties worden opgenomen in de meerjarenplannen. Veel acties zijn teamoverschrijdend en worden er budgetten voorzien op verschillende posten uit het budget.
De gemeenteraad heeft als beleidsdoelstelling 4: Lievegem wil de CO2-uitstoot met minstens 40% verminderen tegen 2030 door de uitrol van het klimaatplan, beleidsdoelstelling 5: Lievegem zorgt voor nette dorpen en een efficiënt en duurzaam beheer van het patrimonium, beleidsdoelstelling 6: Structurele en duurzame aanpak van de waterhuishouding en beleidsdoelstelling 7: Kwaliteitsvol wonen in een landelijke gemeente in het meerjarenplan 2020 - 2025 opgenomen
Dit adaptatieplan is een verplicht onderdeel van het klimaatplan.
Bij een aantal actiepunten zien we rechtstreekse linken naar het Demonstratieproject Lievegem vanuit het IABR-Atelier Oost-Vlaams Kerngebied, waarbij het eindrapport van het demonstratieproject inspiratie kan vormen voor de uitvoering van deze actiepunten.
Actiepunt 1.4:
Strategisch project: Maak een RUP Dorpsflank Waarschoot om water en natuur te bestemmen
Strategisch project: Achterkantrand naar dense woonpilots
Actiepunt 1.11:
Strategisch project: Landbouwbedrijf herdacht
Actiepunt 2.6:
Quick win: Blauwgroene ader dringt binnen in Waarschoot
Quick win: Buurtwadi dubbelt als regenpark
Actiepunt 3.3:
Programma: Bioswales bij heraanleg publieke ruimte: Akkerstraat als pilootproject (is een voorbeeld dat kan uitgewerkt worden)
Actiepunt 3.4: (zie quick wins en programma hierboven)
Actiepunt 3.6: (zie quick wins en programma hierboven)
Actiepunt 3.8:
Strategisch project: van recreatief fietspad naar duurzame verbinding
Strategisch project: Water in de verf
Programma: Klimaatrobuut landschap rond de Lieve
Actiepunt 3.16:
Quick win: Actie kleine landschapselementen naast trage wegen en grachten
Quick win: Missing Links in het wandelnetwerk
Programma: ontwikkeling waterlandschap en integratie recreatieve zone
Ook dit is een leiddraad, maar zeker nog geen concreet uitgewerkt plan.
Zowel het mitigatieplan als dit adaptatieplan is een teamoverschrijdend plan, dat ook zo moet bekeken en gebruikt worden.
Er zijn kredieten voorzien in het meerjarenplan 2020 -2025 op verschillende beleidsitems.
BD4 - Lievegem wil de CO2-uitstoot met minstens 40% verminderen tegen 2030 door de uitrol van het klimaatplan
BD5: Lievegem zorgt voor nette dorpen en een efficiënt en duurzaam beheer van het patrimonium
BD6: Structurele en duurzame aanpak van de waterhuishouding
BD7: Kwaliteitsvol wonen in een landelijke gemeente
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het adaptatieplan voor Lievegem als deel van het klimaatplan, zoals als bijlage toegevoegd, goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)
en hun uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Omgevingsloketnummer: OMV_2020038085
Dossiernummer: O/2020/00161
Inrichtingsnummer: NVT
De aanvraag ingediend door Farys, met adres Stropstraat 1, 9000 Gent, werd ingediend op 25/03/2020. De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door het Departement Omgeving op 24/04/2020.
De aanvraag heeft betrekking op de wegenis- en rioleringswerken te Appensvoordestraat, Waalken, Beiaard en Meersstraat. Ten gevolge van enkele aanpassingen van de reeds verleende omgevingsvergunning OMV_2018086729 (intern nummer: O/2018/00453), wordt de aanvraag opnieuw ingediend.
Kadastraal: Lievegem, afdeling 2, sectie B, nummers: 1098E, 1102F, 1108F, 1108K, 1109D, 1111G, 1112E, 1126, 1127K, 1128B, 1133A, 1135A2, 1256A, 1258, 1260D, 1281A, 1284B, 1287, 1288B, 1292F, 1295A, 1297D, 1299G, 1320K, 1324D, 1325, 1326, 1327D, 1329H, 1353L, 1354D, 1475, 1487, 1488, 1489B4, 1489R
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De bouwplaats is gelegen in het buitengebied, centraal tussen de woongebieden van dorpskern Lovendegem (Lievegem). De Appensvoordestraat vormt een alternatief traject tussen de N9, Bloemekeswijk en de Kasteeldreef, het centrum van Lovendegem. Het project ‘Sanering Appensvoorde’ omvat wegeniswerken en rioleringswerken te Appensvoordestraat, Beiaard, Meersstraat, en Waalken. Deze herinrichting impliceert een volledige opbraak van de wegenis (van rooilijn tot rooilijn) en de oude riolering; de aanleg van een nieuw gescheiden riolering; en de volledige herinrichting van de openbare ruimte.
In de Appensvoordestraat en het Waalken wordt voorzien om het hemelwater via het bestaande grachtenstelsel af te voeren. Het grachtenstelsel sluit aan op de Oude Kale. In beide straten wordt voorzien om een gravitaire DWA-leiding aan te leggen met twee bijhorende DWA-stations. In de Meersstraat en een deel van Waalken wordt een gravitaire RWA- en een DWA-leiding voorzien, welke zal aansluiten op het gescheiden stelsel in de Appensvoordestraat. Het vuilwater zal worden aangesloten op de bestaande leiding in de Grote Baan N9.
In de Appensvoordestraat wordt het profiel van de rijbaan aangepast naar de bestemming van de weg. Er worden aan beide zijden aanliggende fietspaden aangelegd. Hierdoor dienen de bestaande bomen te worden gerooid en is het noodzakelijk de baangrachten te verleggen. Voor deze herinrichting dienen grondinnames te gebeuren en worden de rooilijnen beperkt aangepast. De rijbaanbreedte, inclusief de trottoirband en kantstrook, bedraagt 5,60m. Op een aantal locaties wordt deze naar 3,30m gebracht voor de gewenste snelheidsremming. Aanpalend worden fietspaden voorzien met een breedte van 1,50m breedte. Tussen de fietspaden en de verlegde baangrachten of aanpalende percelen wordt een groenzone van 1,00m à 1,50m breed voorzien voor de aanleg van een groene berm (gras) en/of de heraanplant van de typerende bomenrijen. De verlegde baangrachten kennen een breedte van 2,80 à 3,00m. De Beiaard, Meersstraat en Waalken worden hersteld conform de bestaande toestand en profielen.
Desbetreffende aanvraag betreft een beperkte herwerking van de reeds verleende omgevingsvergunning OMV_2018086729 (intern nummer: O/2018/00453), waarbij twee vergunde baangrachten niet aangelegd worden. Deze wijziging situeert ter hoogte van Appensvoordestraat 31 (perceel 1111G) en Appensvoordestraat 93 (perceel 1292F).
Voor een volledige beschrijving wordt verwezen naar het dossier.
Van 7 mei tot en met 5 juni 2020 werd een openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij geen bezwaarschriften werden ingediend.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar verleende over de aanvraag een gunstig advies. Het college van burgemeester en schepenen sloot zich op 16 juni 2020 aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en verleende gunstig advies.
Er wordt voorgesteld om het nieuwe wegtracé goed te keuren:
• De Appensvoordestraat zal een breder gabarit innemen dan in de huidige toestand, waardoor grondinnames noodzakelijk zijn. Het profiel van de weg wordt aan de bestemming aangepast en versmald. De rijbaanbreedte, inclusief de trottoirband en kantstrook, bedraagt in de nieuwe toestand 5,60m Op een aantal locaties wordt deze naar 3,30m gebracht voor de gewenste snelheidsremming. Aan beide zijden wordt een enkelrichtingsfietspad aangelegd van 1,5m breed. De baangrachten worden verlegd en geherprofileerd in functie van natuurlijke hemelwaterbuffering.
• Het traject Vaartstraat-Larestraat-Appensvoordestraat is opgenomen binnen het lokaalfietsnetwerk en vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum en de Bloemetjeswijk. Een inrichting met kwalitatieve fietspaden stimuleert het fietsgebruik. Het vormt bovendien een belangrijke schakel in het fietsnetwerk tussen onder meer Zomergem en Gent en is een alternatief voor de drukke Koning Leopoldstraat.
• De weg doorsnijdt de groene openruimte en het natuurverwevingsgebied Appensvoorde. Echter door de wegenwerken is het risico op onherstelbare wortelschade te groot, waardoor de bomenrijen moeten worden gerooid en heraangeplant. Hierdoor zal het groene waardevolle karakter zich op termijn herstellen, De herinrichting gebeurt in harmonie met de waardevolle omgeving.
• De Beiaard wordt hersteld in de bestaande toestand, met toevoeging van enkele nieuwe snelheidsremmende maatregelen.
• De Meersstraat wordt heraangelegd met een rijwegbreedte van 5,60m in asfaltverharding in plaats van in betonverharding.
• ln Waalken wordt de bestaande toestand hersteld. De impact hiervan blijft beperkt.
Het Vlaams departement Omgeving moet uiterlijk op 7 augustus 2020 een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
Bevoegdheid
Als een vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, moet de gemeenteraad een beslissing nemen over de zaak van de wegen, met name het tracé en de inrichting van de nieuwe weg, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing kan nemen over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad moet daarbij kennis nemen van de ingediende bezwaren en opmerkingen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, met name het tracé en de inrichting van de wegen Appensvoordestraat, Meerstraat, Beiaard en Waalken, zoals ontworpen in de vergunningsaanvraag, goed.
Chris De Wispelaere, schepen
Gerrit Van Brabandt, schepen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°, stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten
Het besluit van de gemeenteraad van Lovendegem van 27 april 2017 over het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie - intergemeentelijke samenwerking: goedkeuring
Het besluit van de gemeenteraad van Zomergem van 3 mei 2017 over het burgemeestersconvenant: goedkeuring en ondertekening en deelname aan het samenwerkingsproject met Veneco en de Provincie Oost-Vlaanderen voor het realiseren van de gemeenschappelijke doelstellingen en de ondersteuning bij het klimaat- en energiebeleid van de gemeenten van het Meetjesland
Het besluit van de gemeenteraad van Waarschoot van 4 mei 2017 over het Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie - intergemeentelijke samenwerking: goedkeuring
Gemeenteraadsbeslissing van 24 april 2019 met de goedkeuring van het gemeentelijk klimaatmitigatieplan. In dit plan zijn acties opgenomen voor de omschakeling van onze energievoorziening van fossiel naar zoveel mogelijk hernieuwbaar en concrete maatregelen ter reductie van het energieverbruik van het gemeentelijk patrimonium.
Met het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant streeft de gemeente naar 40% CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050.
De beslissing van de Raad van Bestuur van Veneco van 24 september 2019 over het aanbod van regionale klimaatacties.
Veneco bezorgde op 29 oktober 2019 een projectvoorstel aan het college van burgemeester en schepenen en de dienst voor klimaat en duurzaamheid, voor het plaatsen van zonnepanelen via derdepartijfinanciering met burgerparticipatie op gemeentegebouwen.
Het college besliste op 25 november 2019 om interesse te laten blijken voor een installatie met zonnepanelen (via burgerparticipatie) op 3 gemeentelijke gebouwen te Waarschoot (de kinderopvang Domino, het gemeentehuis en de nieuwe gymzaal). Veneco treedt op als aanbestedende overheid voor de gemeente Lievegem voor deze opdracht.
De concessieleidraad voor het plaatsen van zonnepanelen op 3 gemeentelijke gebouwen in Lievegem, in bijlage bij dit besluit, kwam tot stand in nauw overleg met de bevoegde gemeentelijke diensten.
Het college gaf op 19 mei 2020 de principiële goedkeuring aan de concessieleidraad en het aanduiden van Veneco als aanbestedende overheid voor deze opdracht.
De concessieleidraad werd gepubliceerd op 20 mei 2020.
Veneco zal, na het ontvangen van de offertes en eventuele onderhandelingsgesprekken, instaan voor het opmaken van de offertebeoordeling en het gemotiveerd advies voor toewijs, steeds in nauw overleg met de gemeente.
Na gunstige feedback van het college betreffende het voorstel van offertebeoordeling en gemotiveerd advies, kan Veneco – als aanbestedende overheid – overgaan tot toewijs van de opdracht zoals omschreven in voormelde concessieleidraad.
Veneco wenst het gemeentebestuur te ontzorgen voor het plaatsen van zonnepanelen via burgerparticipatie op alle sites die hiervoor in aanmerking komen en neemt ook de toewijsprocedure voor haar rekening.
Het benutten van het potentieel zonne-energie op publieke gebouwen via burgerparticipatie en derdepartijfinanciering heeft volgende voordelen:
- Het gemeentebestuur hoeft niet zelf te investeren in de zonnepanelen.
- De zonnestroom is meteen goedkoper dan de huidige stroomprijs.
- Na de looptijd wordt de installatie kosteloos overgedragen en geniet het gemeentebestuur verder van gratis groene stroom (na 25 jaar hebben zonnepanelen doorgaans nog een opbrengstgarantie van ongeveer 85%).
- Met meer zonnepanelen bouwt het gemeentebestuur het aandeel fossiele brandstoffen af en wordt minder CO2 uitgestoten.
- De inwoners kunnen samen met het gemeentebestuur investeren in hernieuwbare energie waardoor de betrokkenheid bij het gemeentelijk klimaatbeleid wordt vergroot.
- Burgerparticipatie binnen dergelijk project kan een hefboom zijn voor een breder algemeen bewustzijn rond de thema’s klimaat en energie.
Binnen deze opdracht worden meerwaardeprojecten mogelijk gemaakt, zoals andere energiebesparende maatregelen in gemeentegebouwen, acties naar huishoudens of acties in andere sectoren. De huidige stroomprijs die de gemeente nu betaalt zal hierbij niet overschreden worden.
Deze opdracht zal tot gevolg hebben dat de jaarlijkse elektriciteitskosten voor de gemeente zullen dalen of, in het geval van de integratie van meerwaardeprojecten, maximaal gelijk blijven. De gedetailleerde financiële aspecten zullen bekend worden in de fase van de offertevergelijking en het opmaken van het gunningsadvies.
De concessieovereenkomst wordt gesloten voor een periode van twintig jaar, ingaand vanaf de positieve keuring van de installatie door de netdistributiebeheerder.
De uitgaven voor de elektriciteit zullen in het meerjarenplan geboekt worden op:
- Kinderopvang Domino: xxxx/GBB-FIN/0945-00/6110000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
- Gemeentehuis Waarschoot: xxxx/GBB-FIN/0119-00/6110000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
- Gymhal Waarschoot: xxxx/GBB-SPORT/0742-01/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de concessieleidraad voor de opdracht ‘Prefinancieren, leveren, plaatsen en exploiteren van zonnepanelen op gemeentegebouwen met burgerparticipatie’ goed.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt Veneco aan als aanbestedende overheid voor de opdracht ‘Prefinancieren, leveren, plaatsen en exploiteren van zonnepanelen op gemeentegebouwen met burgerparticipatie’ en gaat akkoord met het verder verloop van de toewijsprocedure.
Tony Vermeire, burgemeester
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 - 5° en Afdeling 3. - Dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen
Beslissing van het college van burgemeester en schepen van 2 juni 2020 over de overeenkomst inzake streeksamenwerking en streekontwikkeling in het Meetjesland
Brief van Veneco van 14 mei 2020 over de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst streekwerking.
De Raad van Bestuur van Veneco keurde de principes van de nieuwe voorwaarden voor de streekwerking in zitting van 21 januari 2020 goed.
Op het burgemeesteroverleg Meetjesland van 14 februari 2020 werden de nieuwe voorwaarden voor de streekwerking besproken.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met de voorgelede nota en het voorstel van overeenkomst met uitzondering van:
- het niet betalen van de Stad Gent voor het gezamenlijk burgemeesteroverleg, noch de provincie, waarom moeten wij dan hiervoor betalen? (2c) Gezamenlijk burgemeestersoverleg, desgewenst aangevuld met stad Gent, provincie Oost-Vlaanderen, parlementairen uit de regio
- De loonkost van de directeur van Veneco kan niet doorgerrekend worden voor het burgemeesteroverleg.
De toelichtende nota en de nieuwe overeenkomst over streeksamenwerking en streekontwikkeling in het Meetjesland moeten ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De kosten bedragen € 0,35 per inwoners en worden voor geraamd op 9.164,75 (inwonerstal 01.01.2019); jaarlijks te actualiseren.
De kredieten zijn voorzien op 2020/GBB-OMG/0600-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichtingsnota en keurt de overeenkomst over streeksamenwerking en streekontwikkeling in het Meetjesland goed met uitzondering van:
- het niet betalen van de Stad Gent voor het gezamenlijk burgemeesteroverleg, noch de provincie, waarom moeten wij dan hiervoor betalen? (2c) Gezamenlijk burgemeestersoverleg, desgewenst aangevuld met stad Gent, provincie Oost-Vlaanderen, parlementairen uit de regio
- De loonkost van de directeur van Veneco kan niet doorgerrekend worden voor het burgemeestersoverleg.
Vincent Laroy, gemeenteraadslid
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 houdende aanduiding gemeenteraadslid Vincent Laroy als gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Toerisme Meetjesland
Statuten van de vzw Toerisme Meetjesland
De gemeente Lievegem is lid van de VZW Toerisme Meetjesland .
Raadslid Vincent Laroy vroeg in mail van 19 mei 2020 om als gemeentelijk vertegenwoordiger de halfjaarlijkse verslaggeving van VZW Toerisme Meetjesland te doen.
Enig artikel
Raadslid Vincent Laroy doet de halfjaarlijkse verslaggeving van VZW Toerisme Meetjesland.
Chris De Wispelaere, schepen
Decreet van 22 december over het lokaal bestuur, artikel 41, °2, 186 en 286
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2019 over Rechtspositieregeling gemeente Lievegem: goedkeuring
De rechtspositieregeling voor gemeente en OCMW Lievegem werd goedgekeurd in de raad van 3 juli 2019. Ondertussen zijn er een aantal bepalingen die we wensen aan te passen, te verduidelijken, te verbeteren.
De voorgestelde wijzigingen werden besproken in het managementteam van 8 april 2020 en het College van 28 april 2020.
Het ontwerp van de wijzigingen van de rechtspositieregeling werd besproken op een vakbondsoverleg op 8 juni 2020 en resulteerde in een protocol van akkoord voor het merendeel van de wijzigingen. Voor de artikelen 303-1 en 341-1 is er een protocol van niet-akkoord.
Wijziging artikel 18 - Op basis van hun inzagerecht vermeld in artikel 29 van het decreet lokaal bestuur hebben raadsleden het recht om aanwezig te zijn bij een examen als waarnemer. Dit recht wordt vaak gespecificeerd in de RPR of in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad of in de deontologische code van de raadsleden. Op vraag van het College wordt dit toegevoegd.
Wijziging artikel 28 - We willen selectieprocedures zo vlug als mogelijk afwerken. In het BVR RPR is geen minimumtermijn voorzien om kandidaten op de hoogte te brengen van de selectieprocedure. We werken meer en meer met thuisopdrachten en dan is de termijn van veertien dagen te lang. Zeven dagen is een minimum, niets belet ons om voor bepaalde procedures een langere termijn te hanteren.
Wijziging artikel 234 - Personeelsleden kunnen hun prestaties verminderen door bijvoorbeeld onbetaald verlof als recht aan te vragen. Die vermindering is uitgedrukt in percentages. Voor de poetsmedewerkers van de dienstenchequeonderneming wensen we dit te wijzigen omdat we geen decimale dienstencheques kunnen verwerken. Gezien de algemeen directeur dit al toegestaan heeft, wensen we dit in te voeren met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020.
Wijziging artikel 237, 241 en 256 - We merken dat de aanvraagtermijnen voor verloven te lang zijn voor personeelsleden die al in een verlofstelsel zitten en dit eventueel willen verlengen. Daarom voorzien we een verkorte aanvraagtermijn voor verlengingen.
Wijziging artikel 295 - In het oorspronkelijk ontwerp van RPR was er enkel sprake van een toeslag voor prestaties op zaterdag, zondag, feestdag of ‘s nachts. Na onderhandelingen werd er extra inhaalrust ingevoerd met uitzondering van de cluster vrije tijd. Dit artikel was hier nog niet aan aangepast. Voor de duidelijkheid zetten we dit nu recht met inwerkingtreding met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2019.
Wijziging artikel 297 - Een gemeente als Lievegem heeft door de schaalvergroting nood aan een permanentieregeling waarbij zowel calamiteiten op het openbaar domein als binnen het patrimonium snel kunnen ondervangen worden. Permanentie verschilt van een oproep met verstoringstoelage in die zin dat het gegarandeerde beschikbaarheid inhoudt. Een oproep met verstoringstoelage biedt deze garantie niet.
Wijziging artikel 301 en toevoeging artikel 302-1 - Grafmakers moeten kelders openen, leegpompen en sluiten om bijzettingen te doen. De gevarentoelage is niet van die orde dat de werklieden staan te springen voor die job. De bodemstructuur in Lievegem is verre van ideaal (geen zandgrond); leem en zelfs ondoordringbare kleilagen maken dit werk er niet makkelijker/aangenamer op. De drie grafmakers in Waarschoot kregen dit. Oorspronkelijk werd dit niet meegenomen met de RPR Lievegem omdat in het organogram geen specifieke functie van grafmaker was voorzien. Per vergissing bleven de grafmakers van Waarschoot deze maandelijkse vergoeding ook ontvangen na inwerkingtreding van de RPR Lievegem. We voorzien voor Lievegem vijf à zes grafmakers voor de zeven begraafplaatsen. Team infrastructuur is vragende partij om deze vergoeding te blijven voorzien, ook voor de grafmakers van Lovendegem en Zomergem en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2019.
Toevoeging artikel 303-1 - Een teamleider A3a bevorderde tot directeur A4a. Beide weddeschalen zijn identiek. Artikel 274 i.v.m. de minimale salarisverhoging bij bevordering is niet van toepassing bij bevordering binnen hetzelfde niveau. Om toch een financiële compensatie te voorzien voor de toegenomen verantwoordelijkheid en lidmaatschap van het MAT, wordt voorgesteld om een managementtoelage toe te kennen. Deze kan maximum 8% van het geïndexeerde brutojaarsalaris bedragen. Dit wordt ingevoerd met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020.
Wijziging artikel 307 en 316 - De vergoeding voor reiskosten en kosten voor het woon-werkverkeer worden voortaan maandelijks in plaats van per kwartaal uitbetaald. Dit is makkelijker voor team personeel omdat we zo werkpieken vermijden.
Wijziging artikel 338 - Van zodra personeelsleden met loopbaanvermindering in het eindeloopbaanstelsel (lees: zonder motief) een wijziging aanvragen om minder te presteren, wordt dit beschouwd als een nieuwe aanvraag. Hierdoor verliezen ze dan de premie van de RVA omdat ze zonder motief niet in aanmerking komen voor Vlaams zorgkrediet. Om hier aan tegemoet te komen, wordt een bepaling ingevoegd om dit stelsel te combineren met onbetaald verlof als recht.
Toevoeging artikel 341-1 - In Zomergem werd de functionele loopbaan A1a-A1b-A2a toegepast; in Lievegem is dit A1a-A2a-A3a. Twee personeelsleden hebben op dit moment nog de weddeschaal A1b. Voor de teamleider gebouwen wordt met ingang van 1 januari 2020 de nieuwe functionele loopbaan A1a-A2a-A3a toegepast. De deskundige personeel op niveau A behoudt de functionele loopbaan A1a-A1b-A2a.
Toevoeging artikel 341-2 - Het bestuur wil eerst aan de indienstzijnde personeelsleden de kans te geven om mee te dingen naar een nieuwe functie vooraleer de functie extern vacant te verklaren. Indien de nieuwe functie contractueel is, is de kans klein dat statutaire personeelsleden zich kandidaat stellen. Dit werd ingevoegd na opmerking van ABB.
De invoering van deze wijzigingen wordt geraamd op (details in bijlage):
Artikel 1
In artikel 18, paragraaf 2 wordt een laatste lid toegevoegd: "De leden van de aanstellende overheid en de raadsleden kunnen als waarnemer aanwezig zijn bij de selectieproeven."
Artikel 2
In artikel 28 wordt "veertien kalenderdagen" vervangen door "zeven kalenderdagen".
Artikel 3
In artikel 234 wordt paragraaf 3 toegevoegd: "De poetsmedewerkers van de dienstenchequeonderneming, hebben het recht om tijdens de loopbaan gedurende 60 maanden hun prestaties te verminderen tot een geheel aantal uren met een maximum tot 19/38. Dat deeltijdse onbetaalde verlof kan alleen genomen worden in periodes van minimaal drie maanden. Zodra het personeelslid 55 jaar is, heeft hij altijd het recht om de prestaties te verminderen tot maximum 19/38."
Artikel 4
In artikel 237 wordt paragraaf 1 gewijzigd als volgt: "De aanvraag wordt ingediend bij de algemeen directeur:
Artikel 5
In artikel 241 wordt paragraaf 1 gewijzigd als volgt: "De aanvraag wordt ingediend bij de algemeen directeur bij voorkeur een maand op voorhand en minstens drie maanden op voorhand als het een periode van minimaal één maand is (bij verlenging minstens een maand op voorhand)."
Artikel 6
In artikel 256 wordt paragraaf 1 gewijzigd als volgt: "De aanvraag wordt ingediend bij de algemeen directeur minstens drie maanden en maximum zes maanden op voorhand (bij verlenging minstens een maand op voorhand). De algemeen directeur kan enkel een kortere termijn aanvaarden als het zorgkrediet wordt aangevraagd:
Artikel 7
Artikel 295 wordt gewijzigd als volgt: "Een personeelslid dat overuren presteert op zaterdag, zondag, een reglementaire feestdag of ’s nachts heeft recht op de extra inhaalrust of toeslag zoals vermeld in artikel 292."
Artikel 8
Artikel 297 wordt gewijzigd als volgt: "Het personeelslid dat door de algemeen directeur wordt aangewezen om zich buiten de normale diensturen thuis beschikbaar te houden voor interventies voor strooidiensten of voor calamiteiten op het openbaar domein en binnen het gemeentelijk patrimonium ontvangt een permanentietoelage. De organisatie van de permanentieregelingen wordt verder geregeld in het arbeidsreglement."
Artikel 9
In artikel 302, paragraaf 2, wordt punt 1 gewijzigd als volgt: " ontbeenderen / ontgraven van parken en begraafplaatsen / bijzettingen in grafkelders;"
Artikel 10
Artikel 302-1 wordt toegevoegd: "Het personeelslid waarin in het takenpakket werkzaamheden zijn opgenomen zoals bepaald in artikel 301, paragraaf 2 punt 1, ontvangt een jaartoelage. Het bedrag van die jaartoelage is gelijk aan 10% van de 13de salaristrap van salarisschaal E2 tegen 100%.
De permanente gevarentoelage wordt maandelijks samen met het salaris betaald."
Artikel 11
Artikel 303-1 wordt toegevoegd: "Een managementtoelage wordt toegekend aan de leden van het managementteam met een graad van rang Ax die na een bevorderingsprocedure hetzelfde salaris verdienen als in hun vorige graad van rang Av.
De managementtoelage bedraagt 8 % van het geïndexeerde brutojaarsalaris.
De managementtoelage wordt maandelijks samen met het salaris betaald."
Artikel 12
In artikel 307 wordt "per kwartaal betaald" vervangen door "maandelijks betaald".
Artikel 13
In artikel 316 wordt "per kwartaal uitbetaald" vervangen door "maandelijks uitbetaald".
Artikel 14
In artikel 338 wordt een laatste lid toegevoegd: "In afwijking van artikel 238 paragraaf 2 kan het personeelslid dat in toepassing van de bepalingen van de Herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen, hoofdstuk IV, afdeling 5 vóór 2 september 2016 loopbaanvermindering heeft tot de pensioenleeftijd dit combineren met gedeeltelijk onbetaald verlof als recht."
Artikel 15
Artikel 341-1 wordt toegevoegd: "In afwijking van artikel 122 behouden de gewezen personeelsleden van gemeente Zomergem van niveau A de salarisschaal A1b en de functionele loopbaan A1a-A1b-A2a tot 31 december 2019.
Met ingang van 1 januari 2020 wordt de teamleider gebouwen ingeschakeld in de tweede salarisschaal van de functionele loopbaan A1a-A2a-A3a, met name A2a, met behoud van de opgebouwde geldelijke anciënniteit en schaalanciënniteit.
De deskundige personeel op niveau A (uitdovende functie in het organogram) behoudt de functionele loopbaan A1a-A1b-A2a."
Artikel 16
Artikel 341-2 wordt toegevoegd: "Tot de datum van goedkeuring van de personeelsformatie kiest het bestuur voor de principiële contractuele tewerkstelling. Het statutaire personeelslid in dienst op datum van inwerkingtreding van deze rechtspositieregeling behoudt het statutaire dienstverband na een aanwervings- of bevorderingsprocedure in een contractuele betrekking."
Artikel 17
Artikel 344 wordt toegevoegd: "§1. Deze rechtspositieregeling werd gewijzigd door de raad op 1 juli 2020. De gewijzigde bepalingen treden in werking op 1 juli 2020 meer bepaald:
§2. In afwijking van paragraaf 1 treedt artikel 341-2 in verband met behoud van het statutaire dienstverband na een aanwervings- of bevorderingsprocedure in een contractuele betrekking in werking op 1 juli 2019.
§3. In afwijking van paragraaf 1 treden volgende gewijzigde of nieuwe bepalingen in werking op 1 september 2019:
§4. In afwijking van paragraaf 1 treden volgende gewijzigde of nieuwe bepalingen in werking op 1 januari 2020:
§5. In afwijking van paragraaf 1 treedt artikel 234, paragraaf 3 waarbij de poetsmedewerkers van de dienstenchequeonderneming hun prestaties kunnen verminderen tot een geheel aantal uren met een maximum tot 19/38 in werking op 1 maart 2020.
Artikel 18
In de bijlagen wordt bij II. Uitgewerkte salarisschalen de salarisschaal A1b toegevoegd.
Chris De Wispelaere, schepen
Kim Martens, schepen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid,2° en artikel 161
Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 Personeel - vaststelling organogram: goedkeuring
De collegebeslissing van 10 februari 2020 over organogram Lievegem - aanpassing: goedkeuring
Het College van 9 maart 2020 waarbij het college kennis neemt van het verslag werkgroep - audit logistiek Lievegem
De collegebeslissing van 2 juni 2020 over Organogram Lievegem - aanpassing m.b.t. poetspersoneel: principiële goedkeuring
In het oorspronkelijk organogram van Lievegem was het voltallige poetspersoneel ondergebracht bij het team Logistiek. Hierop kwam enige reactie van het team sport. Hun grootste bezorgdheden zijn o.a. volgende zaken:
- het team sport heeft een andere werkregeling (weekendwerk) dan de medewerkers die instaan voor het poetsen van de gemeentelijke gebouwen
- het is aangewezen dat het poetspersoneel van de sporthal rechtstreeks wordt aangestuurd door het team sport
- het poetspersoneel van de sporthal heeft een ander takenpakket dan het poetspersoneel van de gemeentelijke gebouwen; zij staan in voor o.a. het onthaal van gebruikers van de sporthal, sleutelbeheer, doen de kassa van het zwembad, staan in voor de cafetaria, bieden logistieke hulp bij bepaalde activiteiten...
Omwille van boven vernoemde redenen maken zij deel uit van het team sport.
Daarnaast wensen wij te verwijzen naar het auditrapport - Logistiek Lievegem door Dries Simoen (periode december 2019 - januari 2020).
Op 27 februari 2020 werd dit auditrapport besproken met schepen Chris De Wispelaere, de algemeen directeur en de teamleider logistiek.
Op 4 maart 2020 neemt het MAT kennis van het auditrapport en op 9 maart 2020 neemt het College kennis van het auditrapport.
In het auditrapport werking logistiek Lievegem, verslag werkgroep sportsite Zomergem van 11 maart 2020 en het verslag van de werkgroep sportsites Lovendegem en Waarschoot van 17 maart 2020, zijn een aantal aanbevelingen terug te vinden.
Uit de audit is gebleken dat het noodzakelijk is om het aantal poetsuren in de sportsites uit te breiden. Om te kunnen voldoen aan de vereiste hygiënische normen stelt de auditor voor om 4 x 19 uur (of 2 VTE) bijkomend poetspersoneel aan te werven (zie in bijlage het verslag).
Concreet stelt de auditor voor:
- Om in de sportsite van Zomergem 2 x 19 uur bijkomend poetspersoneel aan te werven;
- Voor de sportsite van Waarschoot (uitbreiding sportsite voorjaar 2021) 1 x 19 uur;
- Een 'vlinder' aan te werven voor de 3 sportsites - 1 x 19 uur.
Bijkomend stelt de auditor voor om het poetspersoneel rechtstreeks te laten aansturen door de verantwoordelijke van de sportsite.
De voorgestelde wijzigingen werden besproken met de vakorganisaties op 8 juni 2020 en nagestuurd op 9 juni 2020.
Het krediet voor deze bijkomende loonkost van 81.029,06 euro voor 4 x 19 uur zal beschikbaar gesteld worden door middel van kredietverschuivingen op de jaarbudgetrekening 2020/GBB-PER/0742-00/6203000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Inzake de duurzame financiering werd door de financieel directeur, Bart Kerkhof, een document opgesteld dat in in bijlage werd toegevoegd waaruit blijkt dat de meerkost voor uitbreiding organogram financieel haalbaar is binnen de meerjarenplanning.
Enig artikel
De raad gaat akkoord om het poetspersoneel van de sportsites (totaal = 2,5 VTE) over te hevelen van het team logistiek naar team sport. 2,5 VTE zijn reeds opgenomen in het organogram, deze worden uitgebreid met 2 VTE (of 4 x 19 uur). Aldus komt het totaal poetspersoneel voor de 3 sportsites van Lievegem op 4,5 VTE.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies
Gelet op het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018
Gemeenteraadsbesluit van 3 juli 2019 over de goedkeuring van het schoolreglement
Het schoolbestuur moet voor zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement is toe aan actualisatie.
De aanpassing van het schoolreglement werd besproken op de schoolraad van 9 juni 2020.
Meer specifieke afspraken worden opgenomen in een infobrochure.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het schoolreglement gewoon basisonderwijs voor de gemeenteschool Lievegem goed.
Artikel 2
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad 3 juli 2019 wordt opgeheven.
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in een infobrochure.
Caroline Fredrick, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Besluit van het college van 23 juni 2020 over de schoolorganisatie
De directeur vraagt om voor het schooljaar 2020-2021 twaalf niet-gesubsidieerde lestijden te voorzien om een goed schoolbeleid te kunnen realiseren. De uitgaven van deze bijkomende uren worden geraamd op 23.000 €. Drie van de twaalf lestijden zijn ten laste van het werkingsbudget.
De toekenning van 12 niet-gesubsidieerde lestijden werd besproken op de schoolraad van 9 juni 2020.
De schoolorganisatie werd goedgekeurd in het college van 23 juni 2020 en vermeldt volgende motivatie:
Motivering extra lestijden en prioriteiten:
Het is belangrijk om een goed middenkader te organiseren en zo het beleidsvoerend vermogen van de school te versterken. Dit willen we doen door te investeren in:
- Aanvangsbegeleiding jonge leerkrachten en stagiaires
- Professionalisering leerkrachtenteam
- Klaspraktijk versterken via Co-teaching, UDL (Universal Design for Learning) en coöperatieve werkvormen
- Klasondersteuning via extern en eigen ondersteuningsnetwerk binnen de zorgwerking (M-decreet)
- Kwaliteitszorg in kleuter en lager met ondersteuning van het kwaliteitsteam, beleidsmedewerker (BPT) dat meewerkt aan de uitbouw van de beleidsvisie van de school.
De berekening van de kostprijs van de extra lestijden.
Het krediet is voorzien onder jaarbudgetrekening 2020/GBB-SSC/0800-00/6496000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel
De gemeenteraad kent aan de gemeenteschool 12 niet-gesubsidieerde lestijden (9 beleidsuren ten laste van de gemeente en 3 uren uit het werkingsbudget) toe voor het schooljaar 2020-2021.
Tony Vermeire, burgemeester
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en de artikelen 339 t.e.m. 341
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68
KB van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones
Gemeenteraadsbesluit van 16 oktober 2019 houdende Hulpverleningszone Centrum - exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2020: goedkeuring
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over de goedkeuring van de gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2020 van de Hulpverleningszone Centrum
De zoneraad van de Hulpverleningszone Centrum heeft op 16 oktober 2019 zoals wettelijk voorgeschreven de begroting voor het dienstjaar 2020 goedgekeurd.
De oorspronkelijke begroting 2020 werd begin dit jaar bijgestuurd (zoneraad van 12 februari 2020). Een belangrijke aanpassing had betrekking op de opname van de weerhouden beleidsdoelstellingen voor het jaar 2020, conform het meerjarenbeleidsplan van de zone. Dit heeft voornamelijk een impact gehad op de gevraagde investeringstoelage. Voor Lievegem waren de in de begroting opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 725.729,88 euro
Voor investeringen: 80.423,82 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 3.888,88 euro
De begroting 2020 wordt nu een tweede keer bijgestuurd. Het betreft ditmaal een eerder technische budgetwijziging, waarin een aanpassing van de personeelskredieten aan de indexering van de wedden doorgevoerd werd (april i.p.v. februari). Ook werden de werkingskredieten herzien en is er langs de ontvangstenzijde een toelage vanwege Zone Oost opgenomen (ikv een samenwerking rond de dispatching). Tot slot werd ook een relatief beperkte meerkost ten gevolge van de corona-crisis verwerkt in de begroting. Het gevolg van deze aanpassingen is dat zowel de exploitatie- als de investeringsdotatie van de gemeenten naar beneden gebracht kunnen worden.
Het volledige begrotingsresultaat van 2019 (in totaal 4,2 mio euro) wordt in deze tweede begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeenten in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2019).
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 20 mei 2020 het ontwerp van de begrotingswijziging 2 voor het dienstjaar 2020 goed. De definitieve goedkeuring door de zoneraad is voorzien op 24 juni 2020.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de verschillende gemeenteraden van de zone. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2020 door de gemeente Lievegem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 708.749,27 euro
Voor investeringen: 76.011,50 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 3.888,88 euro
Het aandeel van Lievegem in het begrotingsresultaat 2019 bedraagt 63.726,95 euro. Dit bedrag wordt in het de voorliggende begrotingswijziging geristorneerd.
Bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zullen de verlagingen van de dotaties worden opgenomen:
Exploitatie: - 16.980,61 euro
Investeringen: -4.412,32 euro
Jaarbudgetrekening:
Exploitatie: 2020/GBB-SSC/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Investeringen: 2020/GBB-SSC/0410-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zullen de verlagingen van de dotaties worden opgenomen:
Exploitatie: - 16.980,61 euro
Investeringen: -4.412,32 euro
Jaarbudgetrekening:
Exploitatie: 2020/GBB-SSC/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Investeringen: 2020/GBB-SSC/0410-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Advies ADV/2020/065 van Bart Van Petegem van 11 juni 2020: Gunstig
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aangepaste dotaties voor de hulpverleningszone Centrum als volgt goed:
Voor exploitatie: 708.749,27 euro
Voor investeringen: 76.011,50 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 3.888,88 euro
Tony Vermeire, burgemeester
Kim Martens, schepen
Hilde de Graeve, schepen
Jeroen Van Acker, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 31 en 278
Gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De zittingsverslagen van de vergadering van de gemeenteraad vermelden de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
Vragen en antwoorden omtrent :
De burgemeester stelt voor dat op alle schriftelijke vragen een schriftelijk antwoord zal worden gegeven vanuit het college.
1. Schriftelijke vragen van Wout Bonroy
1. Financiële impact van de coronacrisis op ons MJP
Het is vandaag nog onmogelijk om te becijferen wat de effecten van de coronacrisis zullen of kunnen zijn van deze crisis op de lokale financiën. Daarvoor ontbreekt ons becijferde informatie over de gevolgen van maatregelen van andere overheden, over de economische consequenties van tijdelijke sluitingen en werkloosheid en over de duur van deze crisis.
Wat er wel kan gedaan worden, is de financiële kwetsbaarheid van ons meerjarenplan onderzoeken. Best wordt daarbij zowel de gemeente als het OCMW samen bekeken, omdat de financiële evenwichtsverplichtingen vanaf het meerjarenplan 2020-2025 voor beide besturen samen gelden.
Er zijn extra uitgaven geweest:
-mondmaskers aankopen
-extra uitgaven OCMW
-extra ondersteuningen horeca en verenigingen
- aanpassen infrastructuur ivm social distancing
-….
Waren er ook uitgaven gepland die niet zijn doorgegaan, omdat er activiteiten zijn weggevallen?(kermissen, ...)
Zijn er gemeentelijke inkomsten verminderd?
- kwam er minder inkomsten binnen dan gepland? (vb sluiting van sporthallen, zwembad, culturele activiteiten,….
Heeft het bestuur een zicht op de financiële impact op het MJP?
2. Droogte
De droogte is al enkele jaren een aanhoudend probleem. De klimaatgerelateerde problemen zullen enkel toenemen, zoals ook het klimaatadaptatieplan ons toont. De Groen fractie vraagt zich af welke maatregelen het bestuur op dit moment al neemt om met de droogte om te gaan? Zo kregen sommige gemeenten te maken met een watertekort. Er stroomde geen druppel meer uit de kraan. Ook onze landbouwers lijden onder de schade die het wijzigend klimaat berokkent. Bij sommige bouwwerven stroomt het gebruikte water de riool weer in. Wat doet Lievegem hieraan? Kan het bestuur een voorbeeld nemen aan bewoners van Sint-Amandsberg die een tankwagen huurden om het verspilde water op te vangen? (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/04/buren-redden-sint-amandsberg-van-droogte-we-hebben-een-tankwage/) Een ander interessante piste is het gebruik van de daken van onze kerken, naast de kerk van Waarschoot dat een groendak heeft. Dit wordt ook aangeraden in het klimaatadaptatieplan. In Gent loopt een studie om hemelwater op te vangen dat op de daken van verschillende kerken valt (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200618_04994860?fbclid=IwAR31aHhnoGD6TbBxBlUR09U96Gyt9dZkchykMdU1HXDV 7T7JWBcxWHkURGI). Een gemiddeld kerkdak vangt gemiddeld 950.000 liter hemelwater, wat voldoende is om tweehonderd regenwatertanks te vullen. Citernes kunnen dat water opvangen en buurtbewoners of landbouwers zouden dat water dan kunnen gebruiken. Wij hopen dat er zo snel mogelijk werk gemaakt zal worden van doortastende en innovatieve maatregelen. Het klimaatadaptatieplan belooft veel goeds.
2. Schriftelijke vragen Patrick Dossche
1. Vragen in relatie tot de bijkomende middelen voor lokale besturen uit het Vlaams Noodfonds
Op 2 juni ’20 maakte de Vlaamse regering bekend dat lokale besturen 87,3 miljoen euro krijgen uit het zgn. Noodfonds. Dat is goed nieuws voor lokale cultuur-, jeugd-, en sportverenigingen. Op die manier kan (gedeeltelijk) aan noodlijdende verenigingen worden tegemoet gekomen. Maar hoe gaan we lokaal in onze gemeente om met die extra middelen?
Op ‘Vlaanderenhelpt.be’ staat dat ‘lokale besturen hiermee aan de slag kunnen om cultuur-, jeugd- en sportverenigingen te ondersteunen. Lokale besturen staan immers het dichtst bij de inwoners en verenigingen en weten dus het best wat de noden zijn. Daarom zal er ook de grootst mogelijke autonomie zijn, met zo min mogelijk planlast of administratieve verplichtingen. Zodat steden en gemeenten vrij kunnen beslissen hoe ze deze middelen spenderen.’ Onze gemeente krijgt 266 863,28 € uit het Vlaams Noodfonds.
Aangezien de lokale cultuur-, jeugd- en sportverenigingen een belangrijke functie vervullen in ons verenigingsleven is deze steun belangrijk. Er werd in het Vlaams parlement onderstreept dat deze extra middelen bestemd zijn voor cultuur, jeugd en sport en niet bedoeld zijn om reeds genomen maatregelen te compenseren. Daarom vragen wij duidelijkheid hoe onze gemeente deze middelen zal inzetten? sp.a pleit ervoor deze middelen volledig aan te wenden voor onze cultuur-, jeugd- en sportverenigingen.
In punt GR/2020/118 wordt aangegeven dat zal worden bevraagd of er behalve de uitgewerkte voorstellen in het ondersteuningsplan nog andere noden zijn binnen de sectoren sport, cultuur en jeugd waaraan een verdere invulling kan worden gegeven op basis van het noodfonds ten bedrage van 266.863,28 euro dat ons hiertoe ter beschikking wordt gesteld door de Vlaamse overheid.
Een deel van de middelen uit dit noodfonds zullen ook al worden ingezet voor onder meer het aankopen van beschermingsmiddelen als ondersteuning voor het inrichten van jeugd-, sport- en cultuurkampen en voor de speelpleinwerking, ter ondersteuning van kampvervoer, als tussenkomst in de huur van sanitair voor de speelpleinwerking en voor de uitgifte van een sportkrant.
Daarbij volgende vragen:
· Werd dit deel van de middelen dat voorzien wordt al begroot?
o Zo ja, wat zijn de begrote sommen?
o En, wat blijft nog over? Zo niet, kan de gemeenteraad daaromtrent zeker geïnformeerd worden?
o Zo niet, wanneer mogen we hierover een beslissing verwachten?
· Zal hierover advies gevraagd aan de bevoegde adviesraden (cultuurraad, jeugdraad, sportraad)?
· sp.a plus stelt voor om een rondvraag te organiseren bij de lokale cultuur-, jeugd- en sportverenigingen m.b.t. hun noden n.a.v. de coronacrisis en die in kaart te brengen zodat een doordachte beslissing kan worden genomen. Gaat het gemeentebestuur akkoord met dit voorstel?
· sp.a plus stelt voor om de verdeling van deze middelen te bespreken en een voorstel tot verdeling verder uit te werken tijdens een gemeenteraadscommissie. Gaat het gemeentebestuur akkoord met dit voorstel?
· Kan - na beslissing over het verdelen van de middelen - gerapporteerd worden over de aanwending van de middelen aan de gemeenteraad?
Antwoord schepen Kim Martens: eveneens schriftelijk een antwoord, maar we zijn sowieso al akkoord al een werkgroep met raadsleden voor samen te stellen, kan eventueel net voor de volgende gemeenteraad in september.
2. Vragen aan schepen Van Acker in verband met het project over de bouw van polyvalente zaal voor de socio-culturele verenigingen.
In de gemeenteraad van woensdag 26 februari merkte ik bij de bespreking van de bouw van een polyvalente zaal op dat mensen die woonden in de omgeving van de bibliotheek zich zorgen maakten over de draagkracht van de buurt mocht er daar een uitbreiding gebeuren. De zorgen werden geuit op het moment dat er nog sprake was van een uitbreiding van de bibliotheek. Tijdens de gedachtenwisseling werd duidelijk dat de plannen verlegd werden naar de site zwembad en sporthal, maar desalniettemin vroeg ik of de buurt daarbij zou betrokken worden. De zorg die geuit werd betrof ondermeer parkeerdruk, geluidsoverlast, nachtlawaai. U reageerde met de mededeling dat de buurt binnen enkele dagen een brief zou ontvangen en de hun bezorgdheden zeker zouden kunnen meegenomen worden.
Ik troostte me bij de gedachte dat inspraak en participatie echt ingang vond bij dit gemeentebestuur. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik ruim een maand later vernam dat blijkbaar enkelingen in de buurt een brief ontvingen en hen duidelijk gemaakt werd dat ze op de hoogte gehouden zouden worden van het verdere verloop. Het feit dat de burgemeester had opgemerkt dat dit alles binnen het BPA zou gehouden worden kon de ongerustheid van een aantal buurtbewoners blijkbaar niet temperen en uit een krantenartikel.
Ik denk dat iedereen, ook de buurt, kan instemmen met de bouw van een polyvalente zaal in Zomergem, maar wellicht niet met zekerheid op deze locatie. Men kan zich inderdaad afvragen of de limiet ivm de draagkracht van deze omgeving niet bereikt is, nadat eerder de sporthal werd uitgebreid, er met een GRUP in 2008 ook invulling was gegeven aan de voorzijde van het sportcomplex.
Mijn vragen aan u zijn:
Hoe komt het dat de buurt niet vlugger betrokken werd, best quasi even snel als de verenigingen via het beheerscomité?
Welke zijn dan wel in chronologische volgorde de stappen die door het college genomen zijn, zowel ivm het onderzoek als voor de ontwerpfase van het project, als voor de contacten met verenigingen, (ruime) buurt als binnen het team Vrije tijd?
Welke alternatieve pistes worden nog onderzocht?
Wat zijn uw plannen om de buurt aan tafel te krijgen en de knoop te ontwarren?
Antwoord schepen Van Acker: we zullen dit eveneens schriftelijk beantwoorden. Hij overloopt de reeds ondernomen stappen. Maar de bedoeling is zeker om nog voor 21 juli de buurt te bevragen. Er ligt immers zeker nog niks vast, en alternatieve pistes werden en worden ook onderzocht.
De burgemeester vult aan dat gelet op de problematiek binnen het BPA nu al meer gekeken wordt naar de bibliotheek, de kerk van Ronsele,... Er is op dit moment ook nog geen enkele ontwerper aangesteld, we zitten nog in de aftastende fase. Integratie in de buurt wordt zeker opgenomen in de opdracht van de ontwerper. Met de coronacrisis vragen we ook begrip omtrent het raadplegen van de buurt.
Vooraleer er iets verscheen in de krant heb ik contact opgenomen met twee van de drie actievoerders en onmiddellijk naar het college feedback gegeven en zijn we naar oplossingen of alternatieven op zoek gegaan.
3. Vragen aan schepen Hilde De Graeve (gemeenteraad, sociaal beleid/OCMW-raad)
Extra Vlaamse middelen voor lokaal armoedebeleid
De Vlaamse regering stelde een corona-armoedebestrijdingsplan op. Dit plan heeft als doel de hoogste noden te lenigen. Door de crisis leden veel mensen inkomensverlies. Voor vele kwetsbare gezinnen brengt deze crisis bijkomende moeilijkheden met zich mee. Steden, gemeenten en OCMW’s spelen een cruciale rol. Als bestuursniveau staan zij het dichtst bij de burger. Het is dan ook geen toeval dat zij de regierol opnemen voor verschillende maatregelen in het corona-armoedebestrijdingsplan en de bijhorende middelen bij hen terecht komen.
De eerste maatregel is een versterking van het lokale sociale beleid in functie van armoedebestrijding. De Vlaamse Regering stelt 15 miljoen euro ter beschikking voor projecten van lokale besturen gericht op kwetsbare gezinnen. Voor onze gemeente werd een extra budget van 37.233,16 euro voorzien.
De tweede maatregel voorziet in een consumptiebudget voor kwetsbare huishoudens. Ook hier wordt 15 miljoen euro voorzien voor lokale besturen. Deze maatregel wordt nog verder uitgewerkt.
Voor beide maatregelen speelt de lokale autonomie. Met andere woorden: onze gemeente kan vrij beslissen hoe het de middelen aanwendt. Toch vraagt de Vlaamse regering bijzondere aandacht voor mensen die door de covid-19 crisis getroffen werden.
Daarom volgende vragen:
• Heeft het Vast Bureau al een beslissing genomen over hoe deze extra middelen zullen worden ingezet?
o Zo ja, hoe zullen de middelen worden ingezet?
o Zo neen, wanneer wordt hierover beslist? Wordt hiervoor advies gevraagd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst?
• Worden deze middelen volledig ter beschikking gesteld van de Sociale Dienst van het OCMW/Sociaal Huis? Of zal er ook een deel naar andere lokale partners gaan (armoedeorganisaties, CAW’s, sociale kruideniers, …)? Zo ja, wat is de verdeelsleutel en/of wat houdt deze samenwerking concreet in?
• Kan gerapporteerd worden over de aanwending van de middelen aan de OCMW-raad?
Antwoord schepen Hilde De Graeve: algemeen nu nog niet veel te beantwoorden, wel al veel gegevens en ideeën verzameld. Willen ook niet te vlug de gelden toewijzen, er is de vrees dat er besparingen gaan komen vanuit Brussel en met weerslag op de kwetsbaren. Ook onze omliggende gemeenten , behalve Aalter met aankoop laptops voor de kinderen, zijn nog terughoudend.
Wachten ook nog de richtlijnen website VVSG af. Willen in dezelfde lijn blijven met de Meetjeslandse gemeenten.
Uiteraard onze maatschappelijk werksters bevraagd: verzekeringen, rijbewijzen,..
Suggesties BCSD waren zeer gespreid, o.a. toespitsen op gezinnen met kinderen, sociaal restaurant,...
Ideeën genoeg dus, maar nog goed over nadenken.
Uiteraard komen we er mee naar de ocmw-raad.
De voorzitter sluit de zitting om 22:46.
Namens Gemeenteraad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter