De voorzitter opent de zitting op 21/12/2022 om 21:36.
De vergadering werd om 21.38 uur tijdelijk geschorst tussen agendapunten 2 en 3 om de gelegenheid te geven aan de gemeenteraad, om na vaststellen door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar gedeelte van aanpassing 3 meerjarenplan 2020-25, de gemeenteraad op haar beurt aanpassing 3 meerjarenplan 2020-25 deel ocmw goed te keuren.
De zitting werd met punt 3 hernomen om 22.56 uur.
Nicholas Spinel, voorzitter
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32 en 74
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 mei 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement ocmw-raad, artikel 31 en 32
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Het zittingsverslag is te bekijken op https://youtu.be/f1NRIbzo-Ho
De OCMW-raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raadszitting van 19 oktober 2022 goed.
Kim Martens, burgemeester
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78, 4° en 10°, 249 t.e.m. 257
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het Ministerieel besluit van 13 november 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, onder andere de gemeente Lievegem en het ocmw Lievegem
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het besluit van de OCMW-raad van 18 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 deel ocmw Lievegem
Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 1 deel OCMW Lievegem
Het besluit van de OCMW-raad van 22 december 2021 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 deel OCMW Lievegem
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de gemeente als het OCMW. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad in uitvoering van artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, zoals vastgesteld door de OCMW-raad, goedkeurt.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat voor geen enkel van de onderliggende jaren negatief is en de autofinancieringsmarge voor het boekjaar 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning, minstens gelijk is aan nul. Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 is positief. Gezien de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 hebben opgesteld, wordt ook het financieel evenwicht beoordeeld voor gemeente en OCMW samen.
De OCMW-raad stelt het deel van het OCMW van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vast.
Beschikbaar budgettair resultaat
Het beschikbaar budgettair resultaat (BBR) is de norm voor het toestandsevenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : het BBR moet voor elk jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk aan nul zijn.
Autofinancieringsmarge
De autofinancieringsmarge (AFM) is de indicator voor het structureel evenwicht.
Evenwichtsvoorwaarde : de AFM moet voor het laatste jaar van de meerjarenplanning groter dan of gelijk zijn aan nul.
Artikel 1
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020 - 2025, deel OCMW Lievegem, wordt vastgesteld zoals terug te vinden in bijlage.
Artikel 2
De investeringen opgenomen in 'Overzicht nominatieve investeringen (schema D8)' worden overeenkomstig artikel 78, 10° van het decreet lokaal bestuur beschouwd als overheidsopdrachten waarvoor de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die opdrachten nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd.
Kim Martens, burgemeester
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78,17°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
OCMW-raadsbesluit van 18 december 2019 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2020
OCMW-raadsbesluit van 16 december 2020 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2020 en 2021
OCMW-raadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2021 en 2022
Jaarlijks wordt de lijst met nominatieve subsidies opgenomen in het meerjarenplan en voorgelegd aan de raad.
Omdat bij deze derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ook nog nominatieve subsidies voor 2022 worden gewijzigd, worden zowel de nominatieve subsidies voor 2022 als 2023 voorgelegd aan de raad.
Artikel 1
De OCMW-raad keurt de lijst met nominatieve subsidies voor 2022 en 2023 goed.
Artikel 2
Het OCMW-raadsbesluit van 22 december 2021 houdende goedkeuring lijst OCMW nominatieve subsidies 2022 wordt opgeheven.
Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn bij de vaststelling van reglementen
Besluit van de Vlaamse Regering van 28 mei 2021 over de tenuitvoerlegging van BelRAI en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering over het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 december 2021 tot vaststelling van het reglement thuiszorgpremie
In december 2019 werd een reglement thuiszorgpremie vastgesteld. In december 2021 werd het reglement aangepast omwille van de gewijzigde wetgeving waarbij de Bel-profielschaal werd afgeschaft en vervangen door de BelRai-score.
De BelRAI bevat verschillende instrumenten om de fysieke, cognitieve, psychische en sociale zorgnoden bij zorgbehoevenden in te schatten.
Om het reglement thuiszorgpremie aan te passen aan de BelRAI werden de voorwaarden in het reglement gewijzigd. Omdat de BelRai-score na evaluatie te streng bleek te zijn werden dit jaar in 2022 nog een aantal aanpassingen doorgevoerd.
De Vlaamse Regering besliste op de ministerraad van 13 mei 2022 om een aanpassing door te voeren waardoor meer mensen het recht op het zorgbudget openen. Naar aanleiding van deze beslissing werd ook door VVSG het advies naar de gemeenten geformuleerd om het afkappunt voor de gemeentelijke toelage te verlagen.
VVSG maakte een nieuwe tabel op voor de OCMW's waarbij de vroegere scores van de Belprofielschaal werden omgezet naar gelijkwaardige scores op de BelRai-score.
Door die versoepeling is het ook noodzakelijk om ons reglement opnieuw aan te passen. Met ons reglement beogen we immers mensen die thuiszorg (door professionelen of mantelzorgers) nodig hebben maar nog niet hoog genoeg scoren om een zorgbudget via de zorgkas (€130 per maand) te kunnen genieten.
Onderstaande zaken werden aangepast. Om in aanmerking te komen voor de thuiszogpremie moet men voortaan:
- een score behalen van 12/30 voor de hele BelRai Screener én geen 5,5/12 of meer op ADL/IADL
- een score behalen van 4,5/12 voor de modules ADL én IADL (opgeteld) én geen 13/30 of meer voor de hele BelRai Screener
- een score 3 óf 4/6 op de module Cognitie én geen 13/30 of meer voor de hele BelRai Screener én geen 5,5/12 of meer op ADL en IADL
De kredieten zijn voorzien onder de jaarbudgetrekening: BP2020_2025-1/GBB-WELZYN/0900-00/6482480/OCMW/VB/IP-GEEN
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement thuiszorgpremie vast. Het reglement treedt in voege op 1 januari 2023.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om het bestaande reglement thuiszorgpremie dat werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 20 december 2021 op te heffen.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de OCMW-Raad bij de vaststelling van reglementen
Woonzorgdecreet van 13 maart 2009 en latere wijzigingen
Beslissing van de OCMW-raad 31 maart 2021 tot aanpassing van het retributiereglement voor ontmoetingscentrum Kerkelare
Beslissing van het Vast Bureau van 22 november 2022 tot goedkeuring van de prijsherziening voor levering maaltijden in bulk
Het retributiereglement dat werd goedgekeurd in de OCMW-raad van 31 maart 2021 is aan herziening toe.
Dit om volgende redenen:
Voor registratie van de inkomsten, verbonden aan de exploitatie van het dienstencentrum, zijn kredieten voorzien onder volgende jaarbudgetrekeningen:
Maaltijden: 2021/GBB-WELZYN/0951-00/7005001/OCMW/VB/IP-GEEN
Bar/cafetaria: 2021/GBB-WELZYN/0951-00/7005002/OCMW/VB/IP-GEEN
Vervoer: 2021/GBB-WELZYN/0951-00/7450000/OCMW/VB/IP-GEEN
Activiteiten: 2021/GBB-WELZYN/0951-00/7020000/OCMW/VB/IP-GEEN
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepast retributiereglement ontmoetingscentrum Kerkelare vast.
Artikel 2
Het retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 3
Het retributiereglement dat werd vastgesteld in de OCMW-raad van 31 maart 2021 over het ontmoetingscentrum Kerkelare wordt opgeheven.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-3° betreffende de bevoegdheid van de OCMW-Raad bij de vaststelling van reglementen
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2019 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement voor het lokaal opvanginitiatief
OCMW Lievegem organiseert materiële hulp op 8 verschillende adressen en dit voor een totaal aantal plaatsen van 31 personen.
In september 2019 werd een huishoudelijk reglement goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Inmiddels zijn we 3 jaar verder en werd het reglement grondig geëvalueerd.
Na die evaluatie (op basis van praktijkervaring) is gebleken dat een aantal zaken nog ontbreken in het reglement die belangrijk zijn om de integratie te bevorderen of de omkadering van het LOI nog te verbeteren en te verduidelijken:
De kredieten voor de opvangkosten van asielzoekers in het LOI zijn voorzien in het meerjarenplan onder volgende jaarbudgetrekeningen:
Artikel 1
De OCMW-raad stelt het aangepaste huishoudelijk reglement lokaal opvanginitiatief (LOI) vast. Dit reglement gaat in voege op 1 januari 2023.
Artikel 2
Het huishoudelijk reglement voor het lokaal opvanginitiatief (LOI) dat werd vastgesteld in de OCMW-raad van 11 september 2019 wordt opgeheven.
Hilde De Graeve, schepen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78-6° betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarin is vermeld dat de beslissing m.b.t. het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet kan worden gedelegeerd aan het Vast Bureau
OCMW Lievegem krijgt jaarlijkse een vergoeding van Fluvius voor het beheer van de oplaadpunten voor klanten met een budgetmeter. Die vergoeding was berekend op basis van oude overeenkomsten tussen de oorspronkelijke OCMW's van Lovendegem, Waarschoot en Zomergem en Fluvius (destijds Eandis).
Fluvius heeft de bestaande overeenkomsten stopgezet per brief van 16 juni 2022. De bestaande overeenkomsten lopen af op 31 december 2022.
De huidige overeenkomst (tot eind december 2022) voorziet een vergoeding:
Omdat de meeste klanten met een budgetmeter inmiddels een digitale meter hebben met prepaid-functie, doet 85% van die klanten de opladingen via online betalingen waardoor zij zich niet meer moeten verplaatsen naar de oplaadterminals in de administratieve gebouwen (sociaal huis Waarschoot, gemeentehuis Zomergem en gemeentehuis Lovendegem). Er is bijgevolg minder ondersteuning nodig bij deze opladingen.
Fluvius doet per brief van 7 oktober 2022 een nieuw voorstel van overeenkomst waarbij volgende grondslagen voor de vergoeding worden vastgelegd:
Op basis van de nieuwe overeenkomst (zie ontwerp in bijlage) werd een berekening van de vergoeding voor 2023 en 2024 gemaakt en een simulatie voor het werkingsjaar 2025:
De bestaande oplaadterminals op de drie locaties blijven voorlopig bestaan. Er is veel minder ondersteuning nodig bij het opladen van de budgetmeters. De andere taken van het OCMW aangaande energie blijven wel gelijk: schuldbemiddeling bij achterstallige energierekeningen, LAC-werking, huisbezoeken, advies ... De voorgestelde vergoeding lijkt ons billijk te zijn.
De vergoedingen van Fluvius voor het OCMW zijn voorzien op volgende jaarbudgetrekening: xxxx/GBB-WELZYN/0900-00/7408999/OCMW/VB/IP-GEEN.
Op basis van de nieuwe overeenkomst (zie ontwerp in bijlage) werd een berekening van de vergoeding voor 2023 en 2024 gemaakt en een simulatie voor het werkingsjaar 2025:
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn van Lievegem gaat akkoord met de ondertekening van de overeenkomst tussen Fluvius en OCMW Lievegem over het beheer van oplaad/betaal-terminals bij het OCMW en de ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2023.
Hilde De Graeve, schepen sociale zaken
Het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34-2° en 432
Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s
Besluit van de OCMW-raad van 27 februari 2019 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Logo Gezond+
Besluit van het Vast Bureau van 15 november 2022 over de principiële goedkeuring tot verdere samenwerking met Logo Gezond+
Statuten van de Logo Gezond+
De samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Lievegem en Logo Gezond+ werd goedgekeurd voor een periode van 3 jaar.
Alvorens te beslissen tot verlenging werd deze samenwerking geëvalueerd. Het Vast Bureau ging in de zitting van 15 november 2022 principieel akkoord met de verdieping van "Gezonde Gemeente" door middel van van verdere samenwerking met Logo Gezond+ en ging tevens principieel akkoord met de verdere uitwerking van concrete initiatieven in kader van het gemeentelijk gezondheidsbeleid. Dit op basis van onderstaande argumenten.
Lievegem heeft het charter 'gezonde gemeente' ondertekend. Met dit label beschikt de gemeente over de methodieken en de coaching vanuit Logo Gezond+ om op eigen tempo en volgens eigen noden te evolueren naar een gezonde gemeente. Dit is een gemeente waar gezondheid als thema opgenomen wordt door verschillende lokale beleidsdomeinen en waar dus werk gemaakt wordt van een meer gezonde levensstijl in een meer gezonde omgeving met bijzondere aandacht voor gezondheidsongelijkheid.
Volgende acties lopen in de gemeente:
• Communicatie via gemeenteblad en sociale media over gezondheidsthema’s
Logo Gezond+ levert kant-en-klare artikels aan.
• 10 000-stappen
Lievegem draait mee in het vierjaarstraject (2021-24) van Sport Vlaanderen en de Logo's om meer mensen in beweging te brengen. Dit gebeurt in samenwerking met team sport.
• Warme dagen
Opstart van een warmte-actieplan voor de gemeente en jaarlijkse sensibilisering van de doelgroepen. Hierbij worden de verschillende teams van Lievegem betrokken.
• 10daagse van de geestelijke gezondheidszorg
Veerkrachtige spreuken op winkelramen, bankhangers op verschillende plaatsen in Lievegem.
• Bewegen op verwijzing
Er is een nieuwe beweegcoach van start gegaan in Lievegem.
Deze initiatieven tonen aan dat het engagement in Lievegem omgezet wordt in acties en resultaten.
Om de impact van het gezondheidsbeleid van de gemeente Lievegem structureel te versterken is er nood aan:
• Versterking in beleid
- Verdere ondersteuning via Logo Gezond+
• Inzet op concrete initiatieven
- Consolideren van bestaande initiatieven
- Actieplan mentaal welzijn
- Generatie Rookvrij
Om een volgende stap vooruit te zetten is er nood aan nieuwe en concrete acties voor 2023.
Nieuwe mogelijke initiatieven:
1. Generatie Rookvrij
Generatie Rookvrij is een brede beweging van burgers en organisaties die streven naar een samenleving waar niemand nog (over)lijdt aan de gevolgen van roken en meeroken.
Generatie Rookvrij wil ieder kind, geboren vanaf 2019, in elke fase van het opgroeien beschermen tegen tabaksrook, zodat rookvrij opgroeien vanzelfsprekend wordt en niet-roken de norm.
Waarom? Eén simpele reden: zien roken, doet roken. Kinderen en jongeren spiegelen zich aan hun voorbeelden. Ze kopiëren gedrag. En dus ook rookgedrag. Als ze (jong)volwassenen zien roken, dan wekt dat de indruk dat roken een normaal en aangenaam onderdeel van het leven is, in plaats van een dodelijke verslaving.
Tegelijkertijd willen we rokers stimuleren om te stoppen met roken en hen effectieve hulp aanbieden bij hun stoppogingen. De meeste rokers willen stoppen met roken en willen niet dat hun kinderen later gaan roken.
Belangrijk bij dit initiatief is dat we geen rookverbod willen invoeren. Er is geen sprake van handhaving met gasboetes.
We zetten in op overleg, participatie en communicatie. Generatie Rookvrij is een dankbaar thema om burgers te bevragen en betrekken. Zijn ze voorstander? Welke terreinen wel, of niet? Dit kan rechtstreeks, online, via buurtfora, sportclubs, scholen...
I. Ondersteuning bij het intern rookbeleid van de gemeente:
- Bevraging van het personeel
- Advies in rookvrij maken van bepaalde locaties
- Communicatie naar personeel
- Ondersteuning bij rookstop voor het personeel
II. Uitbreiding naar de gemeente: welke plekken kunnen we in Lievegem rookvrij maken?
• Eén of meerdere speelterreinen in de gemeente? (in samenwerking met team jeugd, buurtbewoners…)
• Eén of meerdere sportterreinen? (in samenwerking met de sportclubs en de sportraad)
• Rondom de ingang van de scholen (in samenwerking met de scholen, jeugdopbopbouwwerker…)
III. Stoppen met roken ondersteunen
We helpen mensen om te stoppen met roken. De gemeente kan groepssessies ‘stoppen met roken’ faciliteren (RIZIV-terugbetaling). Via Logo Gezond+ kan een infosessie georganiseerd worden. Er is ook een erkende tabakoloog actief in de gemeente.
2. Actieplan mentaal welzijn
In 2023 wil Logo Gezond+ inzetten op mentaal welzijn met een combinatie van communicatie, sensibilisering en laagdrempelige ondersteuning. Er komt een startoverleg einde dit jaar om samen met de gemeenten en andere partners het actieplan uit te werken. Vanuit de regionale middelen kan Logo Gezond+ bijdragen aan een project voor de betalende gemeenten.
3. Andere acties, aansluitend bij het meerjarenplan.
Bijvoorbeeld rond het actiepunt ‘Veilig Fuiven’ zijn er verschillende initiatieven mogelijk. ‘Attent’ en ‘Feestwijzer’ zijn methodieken om jeugdfuiven en jeugdhuizen te ondersteunen met fuifcoachen, opleiding barman, gratis water, veilig thuis-tips, oordopjes… Team jeugd bekijkt intern nood en mogelijkheden voor opstart.
4. Overzicht projecten en acties in het ontmoetingscentrum Kerkelare:
1. Voeding en beweging
- Bewegen op Verwijzing
- Toneelstuk ‘Dokter, ik beweeg weer’
2. Gezondheid en milieu
- Acties warme dagen
- Workshop ‘binnenmilieudokter’
3. Tabak, alcohol en drugs
- Tournée Minerale: infomoment ‘Ouderen en alcohol’
4. Valpreventie
- Toneelstuk ‘Trap niet in de val’
Voor elk van deze initiatieven kan de gemeente rekenen op ondersteuning van Logo Gezond+:
• Advies en feedback
• Ter beschikking stellen van bestaande materialen en methodieken
• Contacten met partners en expert-organisaties
• Uitwerken van communicatiemateriaal
De kredieten worden verder voorzien vanaf 2023 op de jaarbudgetrekening: GBB-WELZYN/0380-00/6494000/OCMW/VB/IP-GEEN
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de verdere samenwerking met Logo Gezond+ goed d.m.v. de verdieping van "Gezonde Gemeente" en gaat akkoord met de verdere uitwerking van concrete initiatieven in kader van het gemeentelijk gezondheidsbeleid.
Namens OCMW-raad,
Eddy De Mits
algemeen directeur
Nicholas Spinel
voorzitter